Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

13 februari 2019 Ramavtal

Sopsaltning effektiv metod mot snö och is

När snön faller under de svenska vintrarna vaknar genast debatten om vägunderhåll. Vad är bästa metoderna för att öka framkomligheten för alla människor som inte vill sitta insnöade i sina hem?

news-icon

På Strängnäs kommun arbetar Marie Ollman som enhetschef för stadsmiljö/drift gata. Hon berättar att det kommer in mycket synpunkter från kommuninvånarna när det är halt ute och svårt att ta sig fram. För att hantera topparna över året är de på kommunen måna om att hålla medborgarna underrättade om var snöröjningen kommer ske först.

- Vi informerar mycket om våra prioriteringar på kommunens hemsida, i lokaltidningen och på radio. De flesta synpunkterna från medborgarna kommer in via kommunens kontaktcenter, berättar Marie.

All vinterväghållning är upphandlad på entreprenad och det är kommunens jourledare som styr utförandet. Kommunens fastighetsbolag sköter snöröjningen vid bl.a. skolor, vårdcentraler och vårdhem.

”Saltning fungerar inte när det är för kallt”

Kim Karlsson arbetar som produktchef på Hako Ground och Garden AB som är leverantör på SKL Kommentus Inköpscentrals (SKI) ramavtal för parkmaskiner och gräsklippare och bl.a. levererar maskiner för vägunderhåll vintertid.

Kim berättar att det är mängden snö samt temperaturen ute som avgör vilken åtgärd som är bäst för att göra gatorna framkomliga.

- Saltning fungerar inte när det är för kallt, förklarar han, det normala är att man plogar och sandar på rationellt vis. Men det blir allt vanligare att kommuner och entreprenörer väljer att skapa så kallade ”svarta cykelbanor” genom att sopsalta.

I Strängnäs kommun har de med gott resultat klarat av sopsaltning långt in på säsongen konstaterar Marie Ollman.

Sopsaltning innebär som namnet antyder att snön sopas bort innan saltlake läggs på.

- Enkelt förklarat sopar man först bort snön med en frontmonterad sopvals och sprutar sedan saltlakelösning på den nysopade ytan, säger Kim, det resulterar i så kallade ”svarta cykelbanor”, alltså ren asfalt utan snö och is.

Marie Ollman tycker att sopsaltning har flera fördelar.

- Med sopsaltning blir gång- och cykelbanorna rena och det leder till mer nöjda medborgare. Det blir heller ingen sand att ta upp och vi slipper plogskador, säger hon.

Strängnäs kommun använder SKIs ramavtal för parkmaskiner och gräsklippare och är mycket nöjda med både avtalet och leverantörerna som Marie tycker ger bra service och hjälp.

- De är måna om att det ska fungera hos oss, säger hon.

Större miljömedvetenhet i branschen

Kim märker att branschen för parkmaskiner är i förändring mot en större miljömedvetenhet.

- Ingen tillverkare kan ligga på latsidan utan alla måste kontinuerligt jobba med att utveckla sina produkter för att svara upp emot marknadens krav, säger han.

Batteridrift är en het fråga då det enligt Kim i nuläget inte finns något riktigt bra elalternativ som är hållbart genom hela kedjan av produktion, nyttjande och destruktion,

- Troligen kommer vi få se nytänk gällande batteriteknologi som både är hållbart ur miljöhänseende och pris, avslutar han.

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar