Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

14 januari 2021 Upphandling | Ramavtal | IT och digitalisering

Fyra snabba frågor om Programvaror och molntjänster

Nu är ramavtalet Programvaror och molntjänster 2019 klart för avrop. Vi passade på att prata lite med kategoriansvarig Rikard Fischbach och upphandlaren Magnus Wallbert på Inköpscentralen om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

news-icon

Hur har upphandlingen gått?

- Upphandlingen har generellt gått väldigt bra. Vi har haft en bred och konstruktiv dialog med kunder och leverantörer inför upphandlingen, vilket lett till en rad förbättringar jämfört med tidigare avtal. Vi har också lyckats hålla vår tidplan, vilket ofta kan vara en utmaning i mer komplexa upphandlingar, berättar Magnus.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Avtalet har en bredd och dynamik som täcker en stor del av kunders behov, både nu och framöver. Avtalet omfattar nu också fler tillhörande konsulttjänster som vi tror kommer kunna vara till nytta, till exempel projektledning och migrering av data. Vi har lagt mycket tid och resurser på att kvalitetssäkra avtalets olika delar hos både kunder och leverantörer. För att underlätta en korrekt användning av molntjänster ger avtalet även möjlighet att ställa krav på inom vilka länder eller jurisdiktioner som data får behandlas, förklarar Rikard.

Vilken är den största nyttan för kunden?

- Ramavtalet ger tillgång till fyra erfarna leverantörer med stor leveranskapacitet. De kommer i god konkurrens kunna svara upp mot de flesta av kundens behov av programvaror och molntjänster. Avtalet kommer både kunna leverera mot kundernas befintliga it-miljöer, men också kunna vara en viktig hjälp i framtida utveckling, säger Rikard.

Till sist, vad är ni själva mest nöjda med?

- Det har varit väldigt spännande att se att vi lyckats genomföra den här upphandlingen under de speciella förhållanden som gällt under rådande pandemi. Vi har haft många roller och kompetenser inblandade, men har fått hantera alla möten och allt arbete digitalt. Det har trots allt gått väldigt bra och varit ett lyckat exempel på bra teamwork, säger Magnus.

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar

Missa inte våra webbinarium om ramavtalet. Vi arrangerar två tillfällen: 2 februari kl. 09.00-10.00 och 11 februari kl. 13.00-14.00.

Vi går igenom ramavtalet och du har givetvis möjlighet att ställa frågor. 

Vill du läsa mer om ramavtalet Programvaror och molntjänster 2019? Här kan du ta del av ytterligare information, stödmaterial med mera.