Just nu har vi problem med vissa funktioner på webben. För många användare hjälper det att rensa webbdata. Det gör du genom att hålla in Ctrl+Shift+Delete och sedan klicka på "Rensa nu/Rensa data" beroende på webbläsare. Vi arbetar med att lösa problemet.

Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

13 maj 2022 Beredskap | Samhällsbyggnad | Upphandling | Ramavtal

Nya fordonshinder i Kungsträdgården

Nyligen invigdes nya pollare i Kungsträdgården. Trafikkontoret i Stockholm valde att ta hjälp av Adda Inköpscentrals ramavtal när de skulle hitta lämpliga fordonshinder till platsen och nu planerar man att använda avtalet igen för fler platser i staden. 

news-icon

Kungsträdgården. Foto: Henrik Ellung 

– Vi är stolta och glada att Trafikkontoret, under ledning av projektledare och biträdande säkerhetsskyddsamordnare Per Eklöf, valt att använda vårt ramavtal för att göra Stockholm till en säkrare plats, säger Henrik Ellung som ansvarar för kategorin Gata och park där ramavtalet Fordonshinder ingår.

De nya pollarna står på precis den plats i Kungsträdgården i Stockholm där upphandlingsteamet från Adda i augusti 2019 påbörjade arbetet med upphandlingen av fordonshinder. 

– I Kungsträdgården blev vi visade runt under den pågående kulturfestivalen, där säkerheten stod i fokus, berättar Ylva Bergvall Granqvist som var ansvarig upphandlare.

Hon fortsätter:

– Karin Johannesen, som är säkerhetschef på stadsledningskontoret på Stockholms stad, hjälpte oss med alla kontakter vi behövde för att komma vidare och året därpå var ramavtalet klart att användas. Nu har det funnits i två år och fyller en viktig funktion för våra kunder, som slipper ett tidskrävande arbete med att kravställa krocktester och liknande.

Åter till Per Eklöf som berättar varför Trafikkontoret valt att använda Addas ramavtal:

– För oss som har att förhålla oss till LOU är det väldigt enkelt och smidigt att det finns ett ramavtal att tillgå när vi ska köpa in fordonshinder, säger han och fortsätter:

– Tidplanen för projekten kan förkortas väsentligt när vi inte behöver göra en offentligt upphandling. Ramavtalet är enkelt att använda med tydliga mallar och kan användas både för standardprodukter men också när vi har speciella önskemål om utförande eller utformning, berättar han.

– Vi vill tacka Karin och Per för all hjälp och för att staden kommer att fortsätta använda avtalet för andra platser, avslutar Ylva.

FordonshinderPS_webb.jpg
Här är platsen för de nya pollarna. Foto: Henrik Ellung

Fakta om ramavtalet

Avtalet omfattar fem anbudsområden:

  1. Aktiva/rörliga pollare
  2. Aktiva hinder förutom pollare
  3. Passiva/fasta pollare
  4. Passiva hinder förutom pollare
  5. Temporära/flyttbara hinder, köpa eller hyra

De hinder som upphandlats är referensprodukter och kunden kan även avropa andra hinder så länge de uppfyller ställda krav på till exempel bevis på krocktest. Alla leverantörer erbjuder dessutom kostnadsfri rådgivning inför avrop.

Läs mer om ramavtalet här

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Vill du veta mer om ramavtalet?

Här kan du ta del av mer information om ramavtalet, stöddokument med mera.

Prenumerera på Avtalsnytt