Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

24 november 2022 Ekonomi och HR | Upphandling | Ramavtal

Nytt fordonsavtal med tydliga krav på säkerhet och hållbarhet

I dag är ramavtalet Fordon 2022 klart för avrop. Avtalet ger kommuner och regioner tillgång till ett stort utbud av personbilar och transportfordon. I upphandlingen har Adda Inköpscentral haft ett ännu större fokus på att öka utbudet av miljöfordon, det vill säga fordon som drivs med förnybara drivmedel samt bränslesnåla bensin- eller dieselbilar.

news-icon

Inför avtalsstarten passade vi på att prata lite med kategoriansvarig Torunn Acking, upphandlaren Johan Stenberg och hållbarhetsstrategen Ylva Svedenmark. De fick svara på frågor om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

Hur har upphandlingen gått?

– Den har gått bra. Vi fick en bra start i förstudiearbetet där vi utgick mycket från de förändringsbehov som hade identifierats i vårt nuvarande ramavtal Fordon 2018, berättar Torunn.

– Förändringsbehoven tog vi sedan med oss till kund- och leverantörsdialogerna för att få dem bekräftade och förankrade. Dessutom fångade vi upp en del andra synpunkter och feedback som togs med i upphandlingen, lägger Johan till.

– Vi har lyckats hålla vår tidplan bra och kan därför lansera det nya avtalet lite mer än två månader innan nuvarande avtal löper ut, berättar Torunn och konstaterar att femton leverantörer tilldelats på det nya avtalet.   

Vad är bra med det nya ramavtalet?

– Vi är väldigt glada att vi fått till ett avtal med så många leverantörer och modeller. Utbudet täcker de flesta behoven hos våra kunder och många modeller hör till de nyaste med avancerad teknologi, berättar Johan.

– Kunden får dessutom en bra affär då livscykelkostnaden (LCC) alltid måste tas hänsyn till vid avrop, menar Torunn.

– Sist men inte minst ställer vi krav på både miljö och säkerhet. Du som kund har dessutom stora möjligheter att spetsa till kraven efter din organisations mål och behov, berättar Ylva.

Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?

– Framförallt har vi ett större fokus på miljöfordon än tidigare. Kraven och villkoren i nya avtalet är satta så att nya miljöfordon lättare ska kunna tillkomma under avtalsperioden, medan det blir svårare att lägga till vissa fossildrivna fordon, berättar Ylva.   

Varför ska jag använda det här avtalet?

– Du sparar tid och resurser jämfört med om du gör en egen upphandling. Du kan också känna dig trygg med att vi ställt relevanta krav på framförallt säkerhet och hållbarhet, säger Torunn.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

– Att vi med hjälp av ramavtalet kan underlätta för organisationer att köpa miljöfordon för att nå sina egna och Sveriges klimatmål. Vi medverkar också till ökad trafiksäkerhet, avslutar Torunn.

Läs mer om Fordon 2022 här

Här kan du läsa mer om ramavtalet, ta del av de stöddokument som Inköpscentralen tagit fram, se vilka som är leverantörer med mera.

Kontakt person bild

Johan Stenberg

Upphandlare
Adda Inköpscentral
040 685 25 95
072 997 20 95
Kontakt person bild

Ylva Svedenmark

Hållbarhetsstrateg
Adda Inköpscentral
072 999 42 71
Kontakt person bild

Torunn Acking

Kategoriansvarig fordon
Adda Inköpscentral
08 709 59 70
Välkommen på seminarium

Var med och lyssna när Torunn Acking presenterar Fordon 2022. Seminarierna äger rum digitalt via Teams den 30 november eller 25 januari. Anmäl dig här