Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

3 oktober 2022 Upphandling | Ramavtal | IT och digitalisering

Nytt ramavtal gör det enkelt att få tillgång till rätt IT-kompetens

Nu är ramavtalet IT-konsulttjänster 2021 klart för avrop. Vi passade på att prata lite med kategori- och avtalsansvarig Tommy Olsson och upphandlarna Philip Johansson och Petra Hedén på Adda Inköpscentral om hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är bra med det nya ramavtalet.

news-icon

Hur har upphandlingen gått?

- Upphandlingen har gått bra. Vi har haft en bra och positiv dialog inför, under och efter upphandlingen med både kunder och leverantörer, vilket underlättat arbetet. Upphandlingen har i mångt och mycket byggt på tidigare upphandling, då vi i dialog med kunder förstått att tidigare avtal har fungerat väldigt bra, berättar Petra Hedén, upphandlare på Inköpscentralen.

Vad är bra med det nya ramavtalet?

- Vi har lagt stort fokus på kvalitet och bredd av konsultroller i upphandlingen och vår bedömning är att vi har kunnat teckna ramavtal med bra leverantörer som kan erbjuda ett brett och kvalitativt utbud av IT- och verksamhetsutvecklingskonsulter, säger Philip Johansson, upphandlare på Inköpscentralen.

Vad är den största skillnaden från tidigare ramavtal?

- Det är inga stora skillnader eftersom det tidigare ramavtalet har fungerat väldigt bra och varit uppskattat, berättar Tommy Olsson, kategori- och avtalsansvarig. Givetvis har vi gjort en del justeringar från föregående avtal, vi har till exempel uppdaterat exempelrollerna och bland annat lagt till exempelrollen ”Hållbarhetsstrateg inom IT”. Den kompetensen kan vara användbar vid exempelvis framtagande av hållbarhetskrav inför avrop/upphandling och hållbarhetspolicy för organisationen.

- Avropsformen dynamisk rangordning finns kvar, däremot har vi förenklat den. Nu ska avropande myndighet genomföra en förnyad konkurrensutsättning om de inte får något svar efter att ha vänt sig till de tre leverantörer som har rangordnats högst för det aktuella avropet, fortsätter Petra Hedén.

Nytt är också att egenformulerade roller prissätts först i den förnyade konkurrensutsättningen och att beskrivningen av kompetensnivåerna har justerats.

- Detta tror vi kommer underlätta att få tillgång till eftertraktade specialister, säger Tommy Olsson.

Det är fortsatt åtta ramavtalsleverantörer per delområde, några har varit med på tidigare ramavtal, men det är också några som är nya som ramavtalsleverantörer hos Inköpscentralen.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

- Vi bedömer att vi har fått till ett bra avtal, både avseende bredd av konsultroller och kvalitet, som finns på plats i tid och som våra kunder kan avropa ifrån. IT-konsulttjänster är viktiga tjänster för våra kunder och det känns otroligt skönt att vi har ett bra ramavtal på plats som möter kundernas behov, säger Tommy Olsson.

- Det har varit ett stort intresse för upphandlingen, både från leverantörer som har haft ramavtal tidigare och som inte har haft avtal tidigare. Vår uppfattning är att det har varit en genomgående positiv dialog under arbetets gång. Kvaliteten har tagit stor plats i upphandlingen, vilket har bidragit till många bra leverantörer. Det finns en mix av leverantörer som kan erbjuda en bredd av olika konsulttjänster, avslutar Philip Johansson.

Här kan du läsa mer om ramavtalet IT-konsultertjänster 2021.

Kommentarer (0)
Skriv en kommentar
Kontakt person bild

Petra Hedén

Kategorigruppchef Ekonomi och HR
Adda Inköpscentral
08 709 55 21
072 450 01 48
Kontakt person bild

Philip Johansson

Upphandlare
Adda Inköpscentral
031-701 66 91
Kontakt person bild

Tommy Olsson

Kategoriansvarig IT-produkter och tjänster
Adda Inköpscentral
08 709 59 89
072 222 84 54

Här kan du ta del av information, stöddokument, hur du avropar med mera.

Tilldelade leverantörer

Atea Sverige AB
Capgemini Sverige AB
Castra Group AB
CGI Sverige AB
Chas visual management AB
Combitech Aktiebolag
Consid AB
Ework Group AB
Knowit Aktiebolag
Nexer AB
Pro4u AB
Sogeti Sverige AB
Visma Consulting AB