Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

9 oktober 2024

Ny utbildning om lön och anställningsvillkor inom funktionshinderomsorgen

Nu lanserar Adda en ny webbutbildning om lön och anställningsvillkor inom funktionshinderomsorgen, utvecklad i samarbete med SKR och Sobona. Här svarar Addas expert Maria Dahlberg på tre vanliga frågor som chefer inom funktionshinderomsorgen ofta har, och som du får lära dig mer om i den nya utbildningen.

Utbildningen fokuserar på kollektivavtalen PAN (Överenskommelse om lön och anställningsvillkor för personlig assistent och anhörigvårdare) och HÖK/ABs Bilaga J (Särskilda bestämmelser för viss jourtjänstgörande personal).

Vilka är de största skillnaderna mellan reglerna i kollektivavtalen HÖK/AB och den reglering som finns i PAN eller Bilaga J, och varför är det viktigt att ha koll på dessa?

Som personlig assistent, ledsagare eller anhörigvårdare arbetar man ofta i brukarens hem och man är dessutom ofta vald av brukaren. Det är en speciell situation jämfört med de medarbetare som arbetar exempelvis på ett boende och som en chef rekryterat till sin verksamhet på vanligt sätt. Anställningsvillkoren i kollektivavtalen har anpassats för att hantera den situationen och det är viktigt att förstå vad arbetsgivaransvaret innebär för dig som är chef för dessa medarbetare.

Vilka aspekter av PAN eller Bilaga J bör jag som arbetsgivare inom funktionshinderomsorgen vara extra uppmärksam på?

Även om arbetet många gånger utförs i brukarens hem och ibland av en anhörig till brukaren så är det viktigt att komma ihåg att arbetsmiljöansvaret är detsamma för dig som är chef. Områden som ofta är svåra att hantera är till exempel arbetstider och semesterledighet.

Vilka vanliga missförstånd uppstår när det gäller tillämpningen av PAN, särskilt för anhörigvårdare och personliga assistenter, och hur kan man undvika dem?

Det kan till exempel vara svårt att skilja på ledig tid och arbetstid när man arbetar tillsammans med en anhörig. Ofta händer det att medarbetare inte vill ta ut semester eftersom de upplever att de ändå är lediga tillsammans med brukaren i sommarstugan. Men som chef är du ansvarig för medarbetarens arbetsmiljö och för att reglerna i semesterlagen följs och måste därför ändå se till att semester tas ut och säkerställa vikarier under den perioden. 

Läs mer om utbildningen "Lön och anställningsvillkor inom funktionshinderomsorgen"