Uppföljning av HVB-hem är viktigt
Med anledning av den pågående uppmärksamheten och granskningar av HVB- och SiS-hem reder vi här ut några av begreppen och ansvarsfördelningen.
- Myndigheter, kommuner och vi som Inköpscentral har på olika sätt ett ansvar för uppföljning av privata aktörer inom branschen för individ- och familjeomsorg säger Frida Skårner, kategorigruppchef Social omsorg på Adda.
Skillnaden mellan HVB-hem och SiS-hem
Hem för vård eller boende (HVB) är boenden där barn, ungdomar, vuxna eller familjer får vård, stöd och behandling dygnet runt. Placering sker genom beslut av socialnämnden i kommunen, antingen frivilligt enligt socialtjänstlagen (SoL) alternativt genom domstolsbeslut enligt LVU (Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga) eller LVM (Lagen om vård av missbrukare i vissa fall).
HVB kan drivas privat, kommunalt eller statligt.
Statens institutionsstyrelse (SiS) är en statlig myndighet som driver det som oftast kallas SiS-hem. Till skillnad från HVB så kan SiS-hem vara inhägnade och låsta. Personalen har, om det behövs rätt att använda särskilda befogenheter (tvångsåtgärder). Det är när Socialtjänstens andra insatser såsom öppenvård, familjehem eller HVB inte fungerat som en placering på SiS är aktuellt. Vanliga orsaker till placering på SiS hem är ett utagerande beteende, våld, missbruk och kriminellt beteende.
Kontinuerlig uppföljning enligt ramavtalsvillkoren
Adda följer kontinuerligt upp om de HVB-hem som finns på Addas ramavtal uppfyller de krav som ställts i ramavtalet. Detta görs genom årliga enkäter, dialog med verksamheterna och besök. Målet är att säkerställa att de har de rätta rutinerna och processerna finns på plats för att bedriva verksamheten enligt avtalet. Dessutom genomför Adda löpande kontroller för att säkerställa att verksamheterna är ekonomiskt stabila.
Resultaten av uppföljningarna och eventuella åtgärder och sanktioner informeras till de kommuner som använder ramavtalen via en databas. Databasen är också verktyget för socialtjänsthandläggaren att hitta rätt HVB-hem på ramavtalet utifrån individens behov och önskemål.
- Om det uppstår brister i en verksamhet, kan vi vidta åtgärder genom att tillfälligt avropsstoppa verksamheten, vilket hindrar HVB-hemmet från att ta emot nya placeringar. I allvarliga fall kan vi till och med häva avtalet och utesluta HVB-hemmet från ramavtalet, berättar Frida.
Begränsningar i uppföljningen
Det finns lagstadgade begränsningar i vilken typ av uppföljning Adda kan göra. Exempelvis har Adda inte rätt att prata med de individer som är placerade på HVB-hemmen, samla in personlig information, eller observera verksamheten i vardaglig miljö. Detta innebär en begränsad insyn om kvaliteten brister på individnivå.
- Däremot kan vi säkerställa att de anställda har den kompetens som efterfrågas och att verksamheterna har rutiner och därmed förutsättningar för att erbjuda en trygg och säker vård.
Kommunernas viktiga roll
Enligt socialtjänstlagen har den placerande kommunen det yttersta ansvaret för att enskilda får det stöd och den hjälp som de behöver. Kommunerna har en skyldighet enligt kommunallagen att kontrollera och följa upp privata utförare som övertar skötseln av kommunala angelägenheter, som exempelvis HVB och stödboende.
- Vi uppmanar alla kommuner att alltid kontakta oss om de upptäcker några brister hos de HVB-hem som används på ramavtalet. Sådan information gör det möjligt för oss att snabbt vidta åtgärder, som att starta en uppföljning kopplad till ramavtalskraven. Addas roll är viktig i att agera mot avtalsbrott som förekommer och samverkan mellan Adda och kommunerna som använder avtalen, är en förutsättning för att agera tidigt när något upptäcks, säger Frida
IVOs tillsyn och tillståndsprövning
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvarar för tillsyn och tillståndsprövning inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. IVO utför årliga tillsyner av HVB-hemmen, där de bland annat intervjuar de placerade barnen och ungdomarna. Om brister upptäcks, kan IVO vidta åtgärder och följa upp att dessa åtgärdas.
En förutsättning för att Adda ska kunna följa upp och ha koll på en verksamhets kvalitet utifrån ramavtalsvillkoren är att få aktuell information om IVO:s pågående tillsyner. Därefter behöver Adda tillsammans med IVO och kommunerna informera, samarbeta och ha en öppen och tydlig kommunikation.
- IVOs tillsyner är viktiga beslutsunderlag för oss. Den information vi får från deras tillsyner hjälper oss att säkerställa verksamhetens kvalitet enligt ramavtalsvillkoren. Då kan vi agera snabbt, redan vid misstanke om ett avtalsbrott med olika sanktioner. Detta skyddar individer och möjliggör för oss att i slutändan utesluta oseriösa HVB-hem från ramavtalen.
Adda ser möjligheter till förbättring
Som inköpscentral har Adda med kompetens inom upphandling och med stöd av jurister möjlighet att påvisa svårigheter med bland annat den begränsade informationsdelning som finns idag.
- Vi arbetar på bred front för att komma åt utmaningarna vi står inför. Bland annat har vårt förslag till försöksverksamhet blivit utvalt och har lämnats över till civilminister Erik Slottner. Och att vi tillsammans med andra inköpscentraler belyst vilka lagändringar vi skulle vilja se för att minska välfärdsbrottsligheten, säger Frida.
Du kan läsa mer här: Adda bidrar till utveckling för att bekämpa välfärdsbrottslighet
Du kan läsa mer här: Bekämpa välfärdsbrottslighet i de offentliga inköpen
Liknande nyheter
- Erik Slottner ser enom potential i Adda 4 oktober 2024
- Nätverk driver på hållbar utveckling hos kommunerna 1 oktober 2024
- Nytt ramavtal för prenumerationstjänster ger tillgång till brett utbud och smidig hantering 25 september 2024
Här kan ni som kommun enkelt tipsa och informera oss på Inköpscentralen om ni utifrån ramavtalet noterat brister i en verksamhet.