Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

20 januari 2025

Klottersanering 2024 klart för avrop

I dag är ramavtalet Klottersanering 2024 klart för avrop. Ramavtalet erbjuder klottersanering och klotterskydd för utomhusmiljö med hållbarhetskrav för både tjänsten och produkterna som används vid sanering.

nyhets bild

Upphandlare Ylva Bergvall Granqvist, kategoriansvarig Henrik Ellung samt hållbarhetsstrateg Samuel Sandholm berättar hur arbetet med upphandlingen har gått och vad som är nyttan med ramavtalet.

Vad är bra med klottersanering?

Stadens offentliga miljöer ska upplevas trygga och inbjudande för alla. Klottersanering i den offentliga utemiljön bidrar med betydande samhällsnytta för både er verksamhet men också boende i området. En välskött utemiljö bidrar till en mer attraktiv boendemiljö.

– För kommuner eller fastighetsägare handlar sanering bland annat om att upprätthålla ordning men också trygghet i det offentliga rummet. Genom att sanera klotter snabbt kan de motverka att problemet eskalerar till mer omfattande skadegörelse. Det går hand i hand med att minska de långsiktiga kostnaderna för underhåll, då regelbunden och snabb sanering förhindrar att skador på ytor och material blir permanenta och därmed mer kostsamma att åtgärda, förklarar Henrik.

Vad är största skillnaden från tidigare ramavtal?

– Det som skiljer det här ramavtalet från tidigare är att det är två avtalsområden med olika avropssätt. På avtalsområde 1 görs avrop genom rangordning, där alla kostnader är inkluderade med fasta åtgärdstider. På avtalsområde 2 görs avrop genom förnyad konkurrensutsättning (FKU), där framkörning till plats inte ingår och åtgärdstider specificeras i FKU, säger Ylva.

Flexibla åtgärdstider som fungera över hela landet

Ramavtalet är uppdelat i två avtalsområden för att fungera över hela landet, även där avstånden är längre och fasta krav på åtgärdstid inte är realistiska.

–  Det nya avtalet erbjuder flexibla åtgärdstider där kunden tillsammans med leverantören kommer överens om en lösning som bäst passar kundens behov. Flexibiliteten ska göra det enklare för kunder utanför storstäderna att hålla sina stadskärnor rena och fria från klotter, berättar Ylva.

Hållbarhet i avtalet

Avtalet ställer krav på både kemiska produkter och hantering av avfall för att säkerställa en hållbar saneringsprocess.

– Leverantörerna ska säkerställa att allt avfall, så som eventuellt uppsamlat vatten, kemikalier och övrigt material, som uppstår i samband med en sanering ska omhändertas på godkänd anläggning, förklarar Samuel.

Kemiska produkter som används ska inte innehålla ämnen som uppfyller kriterierna för utfasningsämne eller prioriterat riskminskningsämne enligt Kemikalieinspektionens prioriteringsguide.

Tack för ett gott samarbete!

– Vill passa på att rikta ett tack till både kunder och leverantörer. Kunderna har bidragit med värdefulla insikter om deras behov medan leverantörerna har visat stort engagemang och presenterat innovativa lösningar. Tack vare nära samarbete har upphandlingen gett kunderna ett bra ramavtal och stärkt relationerna med alla inblandade, säger Ylva.

Till sist, vad är ni mest nöjda med?

–Vi är glada att kunna erbjuda ett flexibelt avtal för kunderna så de kan få hjälp att återställa nedklottrade ytor till sitt ursprungliga skick. Det stärker fastigheters värde, minskar långsiktiga underhållskostnader och bidrar till en ren och trygg miljö, avslutar Henrik.

Läs mer

Vill du veta mer om avtalet? 

Klottersanering 2024

Kontakt person bild
Henrik Ellung
Kategoriansvarig gata och park
Adda Inköpscentral
08 709 55 45
072 994 61 60
Kontakt person bild
Samuel Sandholm
Hållbarhetsstrateg
Adda Inköpscentral
040-6615880
072-1762171
Kontakt person bild
Ylva Bergvall Granqvist
Upphandlare
Adda Inköpscentral
08 709 55 13
072 539 97 33