• Du är här:
  • Adda /
  • Aktuellt /
  • Nu är Upphandlingsplan 2026 ute – en plan som får ta plats
27 oktober 2025

Nu är Upphandlingsplan 2026 ute – en plan som får ta plats

Addas upphandlingsplan, som sammanställer nästa års upphandlingar, lanseras varje höst. Planen ger våra kunder en bra framförhållning i vad vi erbjuder framöver och kan fungera som en inköpsguide.

Från och med 27 oktober finns Upphandlingsplan 2026 publicerad på adda.se och lanseringen sker i flera kanaler för att synas på bred front.

En plan med längre perspektiv

- Upphandlingsplanen är ett skyltfönster för Addas kommande ramavtal och dynamiska inköpssystem (DIS). Med den som stöd blir det enklare för våra kunder att tänka långsiktigt och strategiskt när det gäller de egna inköpen. Men vi vänder oss även till leverantörsledet. Med lanseringen av Upphandlingsplan 2026 får leverantörerna god tid att besluta i vilken upphandling de vill lämna anbud, säger Martina Weische, operativ chef på Adda Inköpscentral. 

- När kommuner, regioner och kommunala bolag funderar över vad de själva ska upphandla framåt, eller om Adda redan har upphandlingar på gång som passar deras behov ger upphandlingsplanen svaret. De färdiga avtal och DIS vi redan erbjuder är för här och nu, medan nästa års plan står för det längre perspektivet, berättar Malin Sievers, affärsområdeschef på Adda Inköpscentral.

Stort arbete för att ge stor nytta

Arbetet bakom varje upphandling som presenteras i Upphandlingsplan 2026 är omfattande. 

- Addas upphandlingsplan grundar sig i omfattande förstudier, analyser och dialog. Att lyssna är en förutsättning för att ta fram relevanta tjänster som verkligen kommer till nytta hos användarna. Återkopplingen från våra kunder och leverantörer är därför värdefull. Förra året hanterade bland annat Addas kundsupport 10 000 ärenden som omvandlas till kunskap i upphandlingarna.  

Det vi upphandlar ska dessutom stämma överens med strömningarna i samhället och omvärlden. Vår förmåga att snabbt ställa om visar sig i ramavtal och DIS som stöttar en stärkt kris- och försörjningsberedskap, plus nya rutiner som kan motverka den ökande välfärdsbrottsligheten, betonar Malin Sievers.   

- Addas hållbarhetsuppföljningar är redan omfattande, men kommer öka ytterligare. 2024 följde vi upp 280 hållbarhetsaspekter hos våra avtalsleverantörer, så de levererade på upphandlingarnas kriterier. Utöver det gjordes fördjupade bakgrundskontroller på 423 leverantörer, förklarar Malin vidare och avslutar:

- En väl underbyggd upphandlingsplan behöver få ta tid och plats. Nu överlämnar vi Upphandlingsplan 2026 med varm hand till våra kunder för att ta plats och hjälpa till med inköpsplaneringen!  

Upphandlingsplan 2026

Här kan du läsa mer om de upphandlingar som annonseras 2026, avtalsområden under utredning samt en förhandsvisning av vad vi planerar framöver för 2027.

Upphandlingsplan 2026