2020 ett år av extraordinära insatser
"Det här året har präglats mycket av den pågående pandemin, vilket inneburit en hel del extraordinära insatser och en riskexponering som vi behövt ta hand om och lägga mycket tid på. Det har bitvis varit tufft och mycket ansträngt, men jag upplever ändå att vi har kunna ligga steget före och fortsätta upprätthålla vår verksamhet och våra tjänster som planerat, inte minst via digitala lösningar och möten". Det skriver SKL Kommentus vd Eva-Lotta Löwstedt Lundell i sin årskrönika.
(Bild: Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd SKL Kommentus)
Det här året har präglats mycket av den pågående pandemin, vilket inneburit en hel del extraordinära insatser och en riskexponering som vi behövt ta hand om och lägga mycket tid på. Det har bitvis varit tufft och mycket ansträngt, men jag upplever ändå att vi har kunna ligga steget före och fortsätta upprätthålla vår verksamhet och våra tjänster som planerat, inte minst via digitala lösningar och möten. Dessutom har vi aktivt kunnat bidra till att förbättra försörjningen av skyddsmaterial till våra kommuner och kommunfinansierade omsorgsverksamheter, genom den webbshop vi öppnade i maj. Så sammanfattningsvis har året varit oväntat och till lika delar utmanande och lärorikt.
Jag har insett under året hur viktigt det är för mig som vd att ha daglig och spontan kontakt med kollegor i alla delar av verksamheten.
Jag har insett under året hur viktigt det är för mig som vd att ha daglig och spontan kontakt med kollegor i alla delar av verksamheten. Dessa möten ger mig mer information och förståelse för var som är viktigt och vad som pågår än vad jag förstod. När jag nu mest har planerade möten digitalt försvinner en viktig del av det jag tycker är mitt uppdrag; att vara ett kitt i verksamheten, bygga relationer på tvären och stämma av läget internt och externt. Digitala möten är väldigt effektiva när de är sakorienterade men inte alls lika effektiva när de behöver vara relationsorienterade. Men i motsats till det jag nu säger tycker jag att det har varit väldigt enkelt och inspirerande att få kontakt med kunder runt om i landet och lyssna in hur man haft det under pandemin.
Vi måste fortsätta ställa om och hitta lösningar för att klara målen i agenda 2030
Pandemin har på många sätt blottat en del av vår sårbarhet i offentlig sektors strategiska försörjning av och att detta kommer att vara frågor vi kommer att behöva ta oss an tillsammans med våra kunder och samarbetspartners. Det kommer att handla om att hitta lösningar i vår nationella försörjningsberedskap, men även att bidra till att minska vår sårbarhet generellt, fortsätta accelerera arbetet för att klara målen i agenda 2030 och att ställa om våra verksamheter i en digital tid.
Vi har haft det tufft som många andra, men vi har löst det tillsammans.
Jag är dock väldigt stolt över mina kollegors förmåga att anpassa sig till helt nya förutsättningar på kort tid, att agera snabbt och kreativt för att lösa de problem som pandemin har inneburit och att fortsätta ha fokus på kundernas behov. Vi har haft det tufft som många andra, men vi har löst det tillsammans.
Trots vår förmåga att anpassa oss och de utvecklingsstegen vi tagit tillsammans med våra kunder och samarbetspartners under året så ser jag fram emot att träffas fysiskt igen! Även om det ser ut att dröja en bit in på 2021 tills det kan bli aktuellt. Jag hoppas oavsett på många intressanta och framåtlutade samtal om hur vi ska ta oss an vårt uppdrag framåt, inte minst kopplat till framtida försörjningsberedskap, frågor om hållbarhet, cirkuläritet och digital mognad och omställning.
Skribent: Eva-Lotta Löwstedt Lundell, vd SKL Kommentus