Nyfikenhet viktig egenskap för upphandling
Helena Sävefjärd är beroende av att det finns kunder som har möjlighet att avsätta tid för att ge så mycket information som möjligt när hon och hennes kollegor ställer nyfikna frågor, allt för att en upphandling ska bli riktigt, riktigt bra. Helena är upphandlare på Inköpscentralen och reflekterar i den här krönikan om vikten av att vara nyfiken och hur det skapar värde för både kund och leverantör.
"Jag kallar mig för upphandlingsnörd"
Om några månader är det 15 år sen jag började jobba inom offentlig upphandling. Jag började som upphandlingsassistent utan att ha en aning om vad jobbet innebar och sen den dagen är jag fast. Jag kallar mig för upphandlingsnörd och gillar att få vara med och bidra till samhällsutveckling genom bra offentliga affärer. Sen några månader tillbaka har jag förmånen att få jobba på nationell nivå för att göra skillnad, min start på SKL Kommentus Inköpscentral har varit väldigt bra. En av anledningarna till det är att jag har fått ett fantastiskt mottagande av mina schyssta kollegor!
Jag får möjlighet att lära mig lite om väldigt många olika branscher och ställer massor av frågor för att försöka förstå vad våra kunders behov är och vad företagare tycker är viktigt så att jag och mitt upphandlingsteam får till en riktigt bra affär.
Nyfiken - ett av våra värdeord
Ett av SKL Kommentus värdeord är nyfiken. Som upphandlare är nyfikenhet en väldigt viktig egenskap. Jag får möjlighet att lära mig lite om väldigt många olika branscher och ställer massor av frågor för att försöka förstå vad våra kunders behov är och vad företagare tycker är viktigt så att jag och mitt upphandlingsteam får till en riktigt bra affär. Det är ju också en självklarhet att det vi gör är relevant för våra kunder och att vi är vassa i våra leveranser, till exempel genom att ha hög kompetens.
Mitt jobb är beroende av att det finns kunder som har möjlighet att avsätta tid för att ge mig så mycket information som möjligt när jag ställer mina nyfikna frågor, allt för att upphandlingen ska bli riktigt, riktigt bra. Det är också av väldigt stor vikt att företagare ger oss sina synpunkter, vi önskar ju ett bra samarbete över flera år. Jag vill också veta vad som är positivt med nuvarande ramavtal och vilka önskemål på förbättringar som finns, från både kunder och leverantörer.
Viktigt att berätta varför vi ställer våra frågor
Jag tänker att det är viktigt att vår nyfikenhet är på rätt nivå och att vi kommunicerar varför vi ställer våra frågor. I en av tebutikerna i min hemstad finns en säljare som är oerhört nyfiken. Första gången jag gick in i butiken fick jag väldigt många frågor, till exempel ville säljaren veta vad jag skulle äta till middag den kvällen. Frågor som jag inte tyckte att säljaren behövde ställa för att kunna expediera mig. Vi på SKL Kommentus behöver berätta varför vi är nyfikna, varför vi verkligen uppskattar att personer tar sig tid att besvara våra frågor och ge oss sina synpunkter. Annars är risken stor att vi inte får några svar överhuvudtaget.
Våra leverantörer har möjlighet att ge oss återkoppling på våra upphandlingar genom NAGI (nöjd anbudsgivarindex) som mina kollegor på avdelningen strategiska relationer ansvarar för. En av kollegorna där är Victor Funk som har titeln leverantörsombudsman, och det tycker jag är så bra! Det visar att vi satsar på dessa frågor och att vi är nyfikna på hur du som leverantör uppfattar oss och våra upphandlingar.
Jag lovar att göra mitt bästa för att ställa mina nyfikna frågor på ett snyggt och tydligt sätt – allt för att det ska bli ännu enklare för dig som företagare och för dig som kund att samarbeta med oss, för det är bra samarbeten som leder till riktigt bra affärer. Vi finns här för att göra skillnad!
/Helena Sävefjärd, Upphandlare SKL Kommentus Inköpscentral