14 oktober 2021 Digitalisering

HR har en nyckelroll om vi ska kunna skapa den välfärd som invånarna kräver

Kompetensutveckling och livslångt lärande är förutsättningar för att driva verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik. Därför är HR en viktiga spelare om vi ska lyckas skapa nytta för invånarna genom digitalisering.

För att klara av framtida kompetensförsörjning är det viktigt att HR vågar stiga fram och ta ledartröjan i omställningsarbetet. Därför blir HR är en av de viktigaste spelarna, och nyckelfunktionerna, i resan mot att nå regeringens högt ställda mål: att bli bäst i världen på att ta till vara på digitaliseringens möjligheter.

- Digitalisering är inget som bara IT driver, digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling. Men för att alla ska förstå detta måste vi prata så att alla känner sig inkluderade och träffade. De måste vilja vara med på denna förändringsresa, säger Julia Larsson, projektledare, Adda Kompetens.

Omställning i en digital tid handlar inte om IT utan om styrning, ledning och kultur. Att vara nyfiken, våga testa och misslyckas men också att hitta nya sätt att arbeta. Därför är det viktigt att alla i en organisation känner ägandeskap för frågan. I slutändan handlar det om människor och därför har HR en nyckelfunktion.

- En digitalt omogen organisation hamnar alltför stort ansvar på IT. Man tror, och hoppas, att det är systemen som ska ta klivet åt en. Men eftersom digital transformation till stor del handlar om förändrade beteenden bör HR ta ledartröjan. Vi kan inte heller vänta med att utveckla våra verksamheter – invånarna kräver kvalitativa välfärdsleveranser.

Julia vill verkligen betona att HR stå i skärningspunkten mellan människan och organisationen. Och just i denna skärningspunkt skapas förutsättningarna för en stark innovationskultur, och en kultur som klarar av förändringar.

Hon menar också att kompetensutveckling är en förutsättning för att driva verksamhetsutveckling med hjälp av digital teknik. Men när teknikutveckling går allt snabbare blir våra kompetenser och förmågor snabbare utdaterade. Strategier för ett kontinuerligt och livslångt lärande blir därför allt mer viktigt.

- Att kunna stödja organisationen i form av kompetensutveckling för vårt livslånga lärande är avgörande för framtiden. Och här är HR, i särklass, den viktigaste funktionen.

Att teknik bara är ett ben av flera är Julia tydlig med. Människan och processer är två andra väldigt viktiga delar och därför bör HR och digitalisering kroka arm med varandra.

- Om vi ska lyckas med detta, något som vi måste för att möta invånarnas krav på oss, har HR en jätteviktig roll. Det är människor, inte teknik, som driver förändring, avslutar Julia.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Kommentarstråden är låst på den här sidan.