29 september 2021 Upphandling | Hållbarhet

Inköpscentralen stöttar i omställningen till återbrukade möbler

I dagarna annonseras Inköpscentralens upphandling Möbler återbruk med tillhörande tjänster. Vi satte oss med kategoriansvarig Caroline Tottie och hörde oss för om cirkulära möbelflöden.

Varför gör Inköpscentralen den här upphandlingen?

- Inom möbler och inredning har flera av våra kunder kommit igång med att ställa om till cirkulär hantering. Andra är i uppstart, andra ska precis ska påbörja arbete eller har inte startat alls. Oavsett hur långt kunden har kommit i sin omställning kommer detta avtal att stötta deras arbete framåt, berättar Caroline.

Varför är det så viktigt med cirkulära möbelflöden?

- Hela samhället måste ställa om. Istället för att köpa nyproducerade produkter, där man har använt jungfruliga material, använder man istället redan framtaget material på olika sätt. Främst genom att återbruka redan producerade slutprodukter, men även att använda återbrukat material vid tillverkning av nya produkter, förklarar Caroline och fortsätter:

- Målet är även att minska avfallsmängden och istället omhänderta/återvinna materialet för att kunna återföra det till produktionen. Det gäller material som trä, textil, plast och metall främst.

Hur ser det ut i branschen? Är den redo för återbrukade möbler?

- Ja absolut! Det finns flera etablerade företag som idag levererar till offentliga kunder. Dessutom har producenterna av möbler börjat ta fram olika erbjudanden och lösningar för att just deras produkter ska få så långt liv som möjligt. Att man till exempel kan köpa reservdelar och klä om en soffa lite smidigare än tidigare. Materialvalen som görs vid nyproduktion är planerade så att man kan förvänta sig en längre livslängd, säger Caroline.

- Det som är viktigt att komma ihåg är att inköp av nyproducerade möbler alltid är en ganska hög kostnad för offentliga kunder, fortsätter hon. Därför är det väsentligt att produkterna återanvänds i flera omgångar, exempelvis att kunden själv behåller dem, renoverar och delar med sig, eller att man säljer dem tillbaka till branschen för att möjliggöra återförsäljning till andra kunder om man inte har behov av dem.

Vad hoppas ni kunna uppnå med upphandlingen?

- Syftet med upphandlingen är att stötta kunderna så de har möjlighet att minska sitt klimatavtryck, säger Caroline. Vi hoppas att våra kunder ser möjligheter i att ställa om sin verksamhet kring inredning och möbler med hjälp av detta ramavtal. Delvis genom att omhänderta redan inköpta möbler genom inventering, bedömning, renovering och återanvändning.De kan även dela möbler mellan varandra i sin organisation. Det är också viktigt att vid inköp se både ekonomiska- och miljöbelastande vinster.

Är du intresserad av att läsa mer om upphandlingen och ta del av annonsen? Klicka här.

Tipsa en vän

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar