Kursdatum: 13 november + 27 november.
Omfattning: 2 heldagar med cirka två veckors mellanrum, kl. 09.00-16.00 båda dagarna, samt en återkopplingstimme några månader senare.
Kostnad
Alternativ 1: 15 750 kronor, Masterclass inkl. webbutbildningen Innovationsledning.
Alternativ 2: 11 000 kronor, Masterclass exkl. webbutbildningen Innovationsledning, för dig som redan har köpt den.
Om utbildningen
I denna masterclass bygger vi vidare på och fördjupar oss i det som du lärt dig i den heldigitala webbutbildningen Innovationsledning - att odla en innovativ organisation. Den utgår från gängse forskning inom innovationsledning, samt den internationella ISO-standarden för innovationsledning.
Lärare är Leif Denti, forskare inom
Innovationspsykologi vid Göteborgs universitet.
Målet med utbildningen är att hjälpa dig som chef att
stärka din förmåga att leda och främja innovation inom din organisation. Under
utbildningen utforskar vi olika strukturer och strategier som är kända för att
höja innovationsförmågan. Tillsammans med andra chefer kommer du fördjupa dig i
betydelsen av en innovativ kultur och hur man kan påverka och forma kulturen
för att främja innovation.
Efter utbildningen har du med dig praktiska råd, metoder
och verktyg för att för att främja innovation och kreativitet, både på
individnivå och i din roll som chef.
Upplägg
Masterclassen kommer att genomföras under två heldagar med
en uppföljningstimme för att sammanfatta och återknyta till det som du har lärt sig. Dessutom ingår en hemläxa där du får skatta din egen
nuvarande mognad inom innovationsledning med hjälp av ett diagnosverktyg och
analysera detsamma.
Du får även boken Innovationspsykologi – nyckeln
till det kreativa ledarskapet av Leif Denti och Martin Kreuger, som ett
ytterligare stöd i arbetet med att främja innovation och få det att hända efter
utbildningen.
- Mer information samt boken Innovationspsykologi skickas ut efter att sista anmälningsdag passerat.
- Du som köper paketet där webbutbildningen Innovationsledning ingår kommer att få tillgång till den under vecka 32 om du bokar under sommaren.
Utbildningens innehåll
Dag 1
Kreativitetens grunder: Så fungerar kreativitet och så blir
du själv mer kreativ. Denna del kommer att fokusera på att hjälpa dig att utveckla din egen kreativitet och nytänkande genom att tillämpa olika
metoder och tekniker.
Ledarskap: Som chef leder du
andra. Vi går igenom den senaste forskningen på ledarskap och ser hur ett
tillitsfullt och transparent ledarskap stimulerar innovationsförmåga i
organisationer.
Teamet: Utveckla medarbetarnas
kreativitet och innovationsförmåga. Du kommer som chef att lära dig att skapa
en miljö där medarbetarna kan utveckla och uttrycka sin kreativitet, samt
strategier för att främja samarbete och innovation inom teamet.
Personlighet, motivation och belöningar: Vad
gör att människor vill bidra med sina idéer? Hur bör belöningssystem hanteras
för att stimulera kreativa beteenden? Du introduceras till olika
tillvägagångssätt för att belöna och motivera innovation. Vi går också igenom
det senaste inom personlighetsforskningen.
Hemläxa mellan kursdagarna
Mellan kursdagarna kommer du få tillgång till ett diagnosverktyg
och en mognadsmodell för att utvärdera din organisations nuvarande mognadsnivå
inom innovationsledning och analysera denna.
Dag 2
Strukturella förutsättningar för innovationsförmåga: Denna
del kommer att fokusera på strukturer i organisationer som stöttar
innovationsförmåga. Vad skiljer organisationer som är innovativa från
icke-innovativa organisationer? Vi går igenom organisering, roller och andra
förutsättningar.
Innovationsprocessen: Från
idéer till innovationer. Denna del kommer att fokusera på att utforska olika
steg och aspekter av den innovativa processen och hur man kan navigera genom
den för att skapa framgångsrika innovationer.
Innovativ kultur: Vad
menas med en innovativ kultur och hur kan den påverkas? Du kommer att introduceras till strategier och verktyg för att forma och främja en kultur som gynnar
innovation.
Avslutning, separat tillfälle
Masterclassen avslutas med en återkopplingstimme där
du får möjlighet att sammanfatta och reflektera över det du har lärt
dig under utbildningen. Dessutom kommer vi att diskutera hur du kan tillämpa dina nya kunskaper och verktyg i din egen professionella kontext.
Efter genomgången utbildning ska du kunna:
- Tillämpa
olika metoder och tekniker för att utveckla din egen kreativitet och använda
den som en resurs i innovationsprocessen.
- Förstå
din roll som ledare för att främja innovation, och tillämpa strategier för att
väcka inre motivation hos de du leder.
- Känna till de strukturella förutsättningarna för innovationsförmåga.
- Känna till motivationsgrunderna bakom kreativa initiativ och hur du skapar en miljö där
medarbetarna kan utveckla och uttrycka sin kreativitet.
- Identifiera
och förstå betydelsen av en innovativ kultur och hur den kan påverka
organisationens innovationsförmåga.
- Tillämpa
olika strategier och verktyg för att forma och främja en kultur som främjar
innovation.
- Känna
till den generella innovationsprocessen och tillämpade former.
- Använda
belöningssystemet för att stimulera och belöna kreativa beteenden inom den egna
organisationen.
- Förmedla
kunskap om strategier som främjar samarbete och innovation inom teamet samt
kunna tillämpa dessa strategier för att maximera teamets innovationsförmåga.