Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Addas arbete mot välfärdsbrottslighet

I Sverige omsätter den offentliga upphandlingen omkring 900 miljarder kronor per år, en summa som kan dra till sig olämpliga aktörer. Välfärdsbrottslighet inom offentlig upphandling innebär att en eller flera olämpliga aktörer utnyttjar välfärdssystemet för egen vinning. Det är ett växande problem som drabbar både enskilda invidider och samhället i stort. Här har vi samlat relevant information, kunskap och tips inom ämnet.

Hemställan för att motverka välfärdsbrottslighet

Den 21 oktober 2024 skickade SKR och Adda en hemställan till regeringen med förslag på åtgärder för att bekämpa välfärdsbrottslighet i offentlig upphandling. Förslagen inkluderar förbättrad informationsdelning mellan myndigheter och upphandlande organisationer, samt skärpta regelverk för att utesluta oseriösa aktörer.

Tips för säkrare upphandlingar

Åsa Edman, chefsjurist på Adda, tipsar om hur man kan genomföra säkrare upphandlingar:

  • Kontroll av anbudsgivare är viktigt. Lägg på ett riskperspektiv för att prioritera rätt. Vissa branscher är värre än andra och kräver mer omfattande kontroller.
  • De befintliga avtalen behöver följas upp. Både för att oseriösa aktörer ska veta att de inte kan lova runt och hålla tunt, och för att veta att kommuner och regioner får det de betalar för.
  • Formulera avtalen så att det finns tydliga grunder för hävning, exempelvis om leveransen är dålig eller helt uteblir. Extra viktigt är det om det finns människor med i bilden som far illa av att leverantören missköter sig.
  • Utöver att häva avtal går det även att arbeta med viten. Det ska också stå i avtalen att beställaren har rätt att följa upp och kontrollera att avtalet följs.
  • Det finns tjänster att köpa för att få hjälp med att motverka välfärdsbrottslighet och undersöka bolag. Det kan vara en idé för mindre kommuner som inte har någon stor upphandlingsorganisation att luta sig mot.

Informationen är hämtad från Dagens samhälle publicerat 6 maj. Läs hela artikeln (bakom betalvägg) 

Ramavtal inom uppföljning