FÖRBRUKNINGSMATERIAL

Kontors- och skolmaterial samt datortillbehör 2026

Förbrukningsartiklar till kontor och skolor såsom batterier, kollegieblock, lamineringsmaskiner, tejp, USB-minnen, webbkameror och ergonomiska datatillbehör.

Status: Förstudie Marknadsanalys, kundbehov, kravfångst, framtagning av upphandlingsdokument
Planerad avtalsstart: 2027-10-01

Ska ersätta det befintliga ramavtalet Kontors och skolmaterial samt datortillbehör 2022.

Upphandlingens omfattning

Sortimentet kommer att omfatta både basprodukter och ergonomiska eller miljöanpassade alternativ, vilket ger möjlighet att göra medvetna och hållbara val för en effektiv och ergonomisk arbetsmiljö.

Förbrukningsartiklar kommer att omfatta till exempel: 
skrivhäften, räknehäften, gloshäften, lösblad, kollegieblock, pennor, pärmar, saxar, tejp och ett flertal andra kontorsmaterialsprodukter.

Datortillbehören kommer att omfatta till exempel:
sekretessfilter, USB-minnen, kablage, väskor, toner, tangentbord, möss, hörlurar och headset, lamineringsmaskiner, USB-minnen, webbkameror och ergonomiska datatillbehör.

Upphandlingen kommer inte att omfatta:
kopieringspapper, datorer, skrivare, bildskärmar, konferensutrustning, lekmaterial eller läromedel för skola.

Varför upphandlar vi kontors- och skolmaterial samt datortillbehör?

För att kunna tillgodose behovet av kontors- och skolmaterial samt datortillbehör för verksamheter över hela landet, från skolor till myndigheter och andra offentliga aktörer. Genom upphandlingen kan vi ställa krav på pris, kvalitet och tillgänglighet och därigenom förenkla för offentliga verksamheter att göra kostnadseffektiva inköp.

Hållbarhet i upphandlingen

I upphandlingen kommer vi ställa krav på cirkulära lösningar, miljöanpassade produkter och ergonomiska hjälpmedel:

  • Hållbara leveranskedjor
  • Cirkulär ekonomi - till exempel refillpennor, reservdelar, restaurerade tonerkassetter och retursystem
  • Klimatpåverkan - till exempel krav på transporter enligt Addas riktlinjer
  • Miljö- och hälsoskadliga ämnen
    - krav på PVC-fria produkter (suddgummin, golvskydd, arbetsplatsmattor)
    - begränsning av cykliska siloxaner, RoHS-direktivet
    - farliga ämnen i bläck, toner, plast, gummi
    - ftalater, SVHC-ämnen
  • Systematiskt miljöarbete
  • Miljömärkningar och miljöbedömningssystem
Kontaktperson bild
Anders Bjarnhage
Upphandlare
Adda Inköpscentral
08 709 59 46
070 376 67 65

För att våra upphandlingar och ramavtal ska bli så bra som möjligt, värdesätter vi extra kompetens och erfarenhet. Vi skapar därför en referensgrupp för varje upphandling.
Anmäl ditt intresse här!

Publicerad 2025-10-10 Uppdaterad 2025-10-10