Syftet med upphandlingen är att stötta er hållbara möbelförsörjning med återbrukade produkter, produktnära tjänster och tjänster för verksamhetsomställning. Målet för upphandlingen är att öka omställningstakten till att minska resursförbrukning och klimatpåverkan.
Upphandlingen ska ersätta befintligt ramavtal Möbler återbruk inkl tillhörande tjänster 2021.
Upphandlingens omfattning
Upphandlingen omfattar bland annat följande (ej uteslutande) tjänster/produkter:
- Tjänster för verksamhetsutveckling, till exempel stöd och utbildning inför ett införande av cirkulär möbelhantering, analys av organisationens förutsättningar och förslag på hållbar möbelförsörjning samt process- och strategiframtagning (målgrupp lednings- och beslutsfattare).
- Digital plattform för cirkulär möbelhantering som till exempel intern delning och digitalt stöd för inventering.
- Tjänster från inredningsarkitekter till exempel gestaltning och projektledning.
- Renoveringstjänster exempelvis reparation och byte reservdelar, rekonditionering och tvätt.
- Omklädning och omstoppning, lackering, målning och slipning.
- Tjänster för till exempel inventering, värdering, magasinering, lagring och avyttring av befintliga möbler.
- Köp- eller hyra av återbrukade möbler.
Varför upphandlar vi Möbler återbruk inklusive tillhörande tjänster 2025?
Genom att införa hållbara och cirkulära inredningslösningar bidrar era verksamheter inte bara till miljö- och klimatbesparing utan även till en resurseffektiv förvaltning. Därigenom kan minska sina inköpskostnader för möbler.
Med det nya ramavtalet vill vi stödja omställningen till en långsiktig hållbar och ekonomisk förvaltning som maximerar och förlänger värdet av produkter, material och resurser.