Vi har både Beijer och Ahlsell i kommunen. Beijer med fokus på bygghandel. Verksamheterna kan inte åka mellan de olika butikerna för att ”kontrollera” om artiklar finns eller inte finns på Beijer. Hur ska vi tänka här?

Målsättningen är att alla avrop ska kunna ske hos en och samma leverantör och utgångspunkten i ramavtalet är att avrop sker från rangordnad etta. Möjligheten att göra avsteg handlar om att när angivna förutsättningar finns som gör att det beställare inte kan få den service (närhet till fysisk butik), tillgång till det sortiment som de behöver, märkning av varor eller tjänster ska kunna göra avsteg från rangordning. Avsteg kan gälla enstaka tillfällen, samtliga avrop, viss varugrupp eller samtliga varugrupper. Beställare behöver för att göra avsteg undersöka förutsättningarna och behoven som finns i sin verksamhet. Rådet är att göra en tjänsteanteckning om bakgrund och beslut.

Syftet med villkoret handlar om:

  • Att göra det möjligt för olika verksamheter som finns på olika geografiska platser inom en kommun, region eller ett bolag att  kunna få bästa möjliga service, det vill säga genomföra avrop i fysisk butik inom 2,5 mil. 
  • Att beställare ska kunna avropa sitt efterfrågade sortimentet, det vill säga både det som finns i prislistan och övrigt sortiment som beställare behöver och kan kopplas till ramavtalsområdet.

Avsteget gör det också möjligt att för verksamheter som har behov av fler eller andra varor än de som finns i prislistan att avropa ett övriga sortimentet, sortiment med viss märkning eller anpassa varifrån och hur avropen sker. Det kan vara i den fysiska butiken eller via e-handel. Avrop kan ske antingen enbart via fysik butik eller via e-handel eller i en kombination av fysisk butik och e-handel. Uppdelningen kan göras utifrån enskilda varugrupper eller avse samtliga varugrupper som finns i ramavtalet.

Avrop ska som utgångspunkt alltid ske i första hand från rangordnad leverantör nummer ett och om denne inte kan leverera efterfrågade varor i hand av leverantörer med lägre rangordning. Avsteg kan avse ett enskilt avrop eller samtliga kommande avrop om en eller flera av de fyra förutsättningarna uppfylls. 

Exempel på när avsteg enligt kan göras:

    1. Avsteg enligt alternativ nummer 2, avstånd -
      Beställaren har verksamheter som finns på olika geografiska platser i länet. För verksamhet A finns fysisk butik från rangordnad leverantör nummerr 1 inom avståndet 2,5 mil. För verksamhet B finns fysisk butik från rangordnad leverantör nummer 1 på 4 mils avstånd. Rangordnad leverantör nummer 2 erbjuder en fysisk butik inom 2 mil från verksamhetens plats. Verksamhet B kan då göra ett avsteg och avropa varor från leverantör nummer 2 då de finns inom 2,5 mils avstånd. Verksamhet A avropar varor enligt rangordning d v s från leverantör nummer 1.
    1. Avsteg enligt alternativ nummer 3, övrigt sortiment - 
      Beställaren har ett behov av ett större elverk än det som finns i prislistan. Rangordnad leverantör nummer 1 kan ej erbjuda efterfrågad storlek på elverket. Avrop kan göras av annan leverantör med lägre rangordning. Avsteget görs enbart för det specifika avropet. Samtliga övriga avrop sker från rangordnad leverantör nummer 1.
    1. Avsteg enligt alternativ nummer 3, övrigt sortiment -
      Beställaren har ett större behov av olika ljuskällor och vill beställa dessa via ramavtalet. Rangordnad leverantör nummer 1 kan ej erbjuda ljuskällor (övrigt sortiment för varugrupp el) med den bredd som efterfrågas. Observera att jämförelsen gäller omfattningen på det sortiment som leverantör nummer 1 erbjuder, inte priserna på det övriga sortimentet. Priser är utvärderade i ramupphandlingen. Då beställaren i övrigt kan avropa alla de varor som behövs till verksamheten från rangordnad 1 leverantör sker alla övriga avrop hos nummer 1 medan avrop av ljuskällor sker av den rangordnade leverantör nummer 2,3 eller 4 som kan erbjuda den omfattning av ljuskällor som beställaren efterfrågar.
    1. Avsteg enligt alternativ nummer 3, övrigt sortiment -
      Beställaren har ett stort behov av att löpande kunna beställa ljuskällor via ramavtalet. Rangordnad leverantör nummer 1 kan ej erbjuda ljuskällor (övrigt sortiment för varugrupp el) med den bredd som efterfrågas. Då beställaren i huvudsak behöver ljuskällor och har övriga varor avropas i mindre omfattning så kan samtliga avrop ske från den leverantör som kan erbjuda ljuskällor.