Upphandlingen görs om
Vi har beslutat att göra en ny upphandling. Detta på grund av att flertalet av våra leverantörer haft svårt att leverera produkter till våra kunder till de priser som överenskommits i ramavtalet. Det har också funnits möjlighet att göra prisjusteringar men det har inte hjälpt leverantörerna i det ansträngda marknadsläge som just nu råder.
Målet är att vi ska kunna skapa ett relevant och robust avtal som både kunder och leverantörer känner sig trygga med och där leveranser kan ske på ett tillförlitligt sätt.
Det är flera omvärldsfaktorer som driver priserna uppåt i form av ökade råvarupriser och logistikkostnader, störningar i leveranskedjor, en svag krona som slår mot importen samt en ökad inflationstakt.
Produkterna på detta ramavtal är mycket uppskattade och genererar stor nytta. Vi har därför landat i att en ny upphandling behöver genomföras. Den kommer att benämnas Parkmaskiner och gräsklippare 2019-2 och påbörjas omgående. Nuvarande ramavtal kan användas fram till att det nya är på plats.
Viktig information till dig använder nuvarande ramavtal
Parkmaskiner och gräsklippare 2019 kommer att löpa på i enlighet med gällande förutsättningar parallellt som den nya upphandlingen genomförs. Detta för att våra kunder inte ska påverkas negativt när vi gör om upphandlingen, förutom att vissa maskintyper fortsatt kan vara svåra att beställa. Vi rekommenderar er att ha en nära dialog med leverantörerna när ni avropar från ramavtalet.