Frågor och svar
Hur lång är garantierna?
Utdrag från "Upphandlingsdokumentet":
3.2.3 Garanti
Giltighet
Leverantören ska utan extra kostnad lämna minst tre (3) års garanti (3 år efter effektiv leveransdag) för offererade produkter inom produktområdena Bärbara datorer, Tunna klienter, Stationära datorer, All-in-One datorer, Bildskärmar, inklusive till dessa inkluderade tillbehör.
För offererade produkter inom produktområdena Surfplattor, Smartphones och övriga telefoner, Wearables samt Tillbehör gäller motsvarande ett (1) års garanti.
Garantier ska täcka användning 24 timmar per dygn, 7 dagar i veckan på arbetsplatsen, i hemmet, skolan och samtliga övriga platser där produkten används.
3.3.10.4 Garantiförlängning
Leverantören ska offerera garantiförlängning med ett (1) år för de digitala enheterna, med undantag för batterier. Den upphandlande myndigheten ska vid avropet precisera sitt behov av garantiförlängning för respektive digitala enhet.
Ingår server, lagring och nätverk (it-infrastruktur/datacenter) i ramavtalet?
Nej, tyvärr finns inte den inte möjligheten på detta ramavtal. Vi tittar på möjligheter och förutsättningar för det till framtida ramavtal.
Är övrigt sortiment begränsat till dynamiska rangordningen?
Nej, ni kan alltid fråga leverantören om deras sortiment. Vid förnyad konkurrensutsättning har leverantören möjlighet att använda hela sitt utbud i avropsvaret.
Hur mycket får jag köpa på dynamisk rangordning?
Dynamisk rangordning kan användas vid avrop upp till 100 enheter bestående av bärbara datorer, surfplattor och bildskärmar. Man kan lägga till tillbehör till dessa 100 i samma köp. Om ni endast är ute efter datortillbehör, skrivartillbehör eller ergonomiska tillbehör se gärna vårt ramavtal Material för kontor och skola samt datortillbehör 2018.
Vad är skillnaden på dynamisk rangordning och förnyad konkurrensutsättning?
Dynamisk rangordning görs från ett fastställt sortiment bestående av bärbara datorer, surfplattor och bildskärmar. Framtaget avropsverktyg visar vem av leverantörerna som tillgodoser behovet till lägst kostnad. Det fastställda sortimentet byts med reglerade mellanrum, se vidare i avropsvägledning 5.1 för exakta datum.
Vid förnyad konkurrensutsättning har leverantören möjlighet att använda hela sitt utbud i avropsvaret. Då ska man skicka sitt avrop till samtliga ramavtalsleverantörer.