Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

FAQ Multifunktionsskrivare skrivare och tjänster

Ska vi skriva ett separat avtal för service eller ingår detta automatiskt?

Nej, i ramavtalet ingår serviceavtal på delområde 1, ni behöver inte skriva ett separat kontrakt. Vi har fastställda villkor i ramavtalet. Vårt förslag är att ni bokar in ett uppstartsmöte med leverantören som tilldelats kontrakt.

Går det att lägga till serviceavtal på någon av de andra delområdena?

Det finns inte serviceavtal på delområdena 2,3, 4 och 5. Se gärna om de små skrivarna på delområde 1 kan passa om ni har ett behov av serviceavtal.

Kan vi leasa skrivare?

Nej, det är inte möjligt att leasa skrivare på det här ramavtalet.

Hur ska vi kunna veta hur mycket utskrifter vi kommer göra i vår verksamhet?

Det är en uppskattning där ni bland annat kan fråga er nuvarande leverantör, ni kan till exempel titta på fakturor på ert nuvarande serviceavtal. Det finns även applikationer på marknaden som ni kan använda er av. 

Hur använder jag avropsverktyget?

Vi rekommenderar att ni laddar hem Excel-filen lokalt och aktiverar redigering innan ni använder avropsverktyget. Sammanställningen i avropsverktyget kräver denna åtgärd.

Hur ser bindningstiden ut?

Om ni köper skrivare och/eller MFP på delområde 1, är serviceavtalet mellan 5-7 år. Ni betalar per utskrift och det inkluderar supporten under den avtalade tiden.

Kan vi teckna ett leveransavtal över tid?

Ja absolut, det går att skriva avtal över tid. Innan ert avrop bör ni göra en noggrann analys över hur er befintlig skrivarmiljö ser ut och hur ni tror den kommer ändras under kommande år. Ni kan alltid lägga in optioner i avropet för att ha möjlighet att anpassa er för eventuella förändringar.

Vad är skillnaden på dynamisk rangordning och förnyad konkurrensutsättning?

Dynamisk rangordning görs från ett fastställt sortiment bestående av bärbara datorer, surfplattor och bildskärmar. Framtaget avropsverktyg visar vem av leverantörerna som tillgodoser behovet till lägst kostnad. Det fastställda sortimentet byts med reglerade mellanrum, se vidare i avropsvägledning 5.1 för exakta datum.

Vid förnyad konkurrensutsättning har leverantören möjlighet att använda hela sitt utbud i avropsvaret. Då ska man skicka sitt avrop till samtliga ramavtalsleverantörer.

Hur mycket får jag köpa på dynamisk rangordning?

Dynamisk rangordning kan användas vid avrop upp till 100 enheter bestående av bärbara datorer, surfplattor och bildskärmar. Man kan lägga till tillbehör till dessa 100 i samma köp. Om ni endast är ute efter datortillbehör, skrivartillbehör eller ergonomiska tillbehör se gärna vårt ramavtal Material för kontor och skola samt datortillbehör 2018.

Är övrigt sortiment begränsat till dynamiska rangordningen?

Nej, ni kan alltid fråga leverantören om deras sortiment. Vid förnyad konkurrensutsättning har leverantören möjlighet att använda hela sitt utbud i avropsvaret.

Ingår server, lagring och nätverk (it-infrastruktur/datacenter) i ramavtalet?

Nej, tyvärr finns inte den inte möjligheten på detta ramavtal. Vi tittar på möjligheter och förutsättningar för det till framtida ramavtal.