Säker digital kommunikation DIS
Ett tryggt, enkelt och säkert sätt att digitalt utbyta information och meddelanden mellan aktörer i offentlig sektor. Upphandlingarna görs via dynamiskt inköpssystem, DIS.
Avtalsperiod:
Om Säker digital kommunikation DIS
Erbjuder tekniska lösningar och tjänster för att ansluta till den nationella tjänsten Säker digital kommunikation (SDK). Det kan handla om känslig information i form av vårdplaner, behandlingsplaner, bedömningar av arbetsförmåga eller orosanmälningar.
SDK är ett säkrare alternativ till telefonsamtal, fax eller vanliga brev som idag används inom exempelvis hälso- och sjukvården, skolan och socialtjänsten.
SDK är en digital infrastruktur som saknar ett eget användargränssnitt. För att ansluta till SDK behövs därför en teknisk lösning, vilket bland annat erbjuds av leverantörsmarknaden och kan upphandlas från detta DIS.
Omfattning
Leverantörerna ska erbjuda helhetslösning (komponenterna meddelandeklient, meddelandetjänst och accesspunkt) för SDK. Det finns möjlighet att bara efterfråga delar av dessa i den specifika upphandlingen. Den tekniska lösningen kan upphandlas antingen som produkt eller som molntjänst (SaaS).
Det är även möjligt att efterfråga andra kompletterande lösningar för SDK i upphandlingen, så som säker meddelandehantering individ till individ (”säker e-post”) och/eller säkra videomöten. Det går även att efterfråga andra tjänster från leverantören så som utbildning, stöd vid anslutning och införande, samt drift, support och underhåll.
Övrig information
SDK tillhandahålls och förvaltas av Digg (Myndigheten för digital förvaltning). För mer information, besök Diggs hemsida för Säker digital kommunikation: Diggs hemsida för SDK
Så upphandlar du
Boka uppstartsmöte
Du bokar ett möte med oss där vi går genom DIS:et och de stöddokument du får tillgång till.
Boka 1 timmes uppstartsmöte med oss, via Teams
Tillgång till stöddokument
Efter mötet får du tillgång till aktuella mallar för genomförande av upphandling om du har för avsikt att upphandla via vårt DIS.
Får vi använda DIS:et?
Säker digital kommunikation DIS kan användas av alla upphandlande myndigheter som omfattas av upphandlingslagstiftningen. Det krävs alltså ingen särskild anmälan från er för att använda ett av våra DIS. Din organisation behöver heller inte betala en serviceavgift till Inköpscentralen för att använda ett DIS.
Nyttor
Enkelhet
Tillgång till en stor mängd stödmaterial och mallar i syfte att underlätta din anskaffning. Det finns även individuellt stöd att tillgå som kan ge svar på frågor och lotsa dig framåt.
Effektivisering
Tillgång till redan kvalificerade leverantörer inom säker digital kommunikation och det sparar administrativ tid.
Innovation
SDK är ett område under utveckling. Genom DIS:et kan nya leverantörer som erbjuder tjänster för SDK successivt ansluta sig.
Digitalisering
Enklare anskaffa en teknisk lösning för SDK, och därigenom ersätta analoga metoder som fax, telefon och brev med ett säkert digitalt kommunikationssätt.
Vill du veta mer om DIS:et, marknadsläget, eller önskar rådgivning inför upphandlingen? Kontakta gärna oss, så hjälper vi dig!
