FAQ Yrkesskor 2020-2
Var hittar jag leverantörer, sortiment och priser?
Hela det upphandlade sortimentet är sammanställt i en avtalsprislista per leverantör. Den innehåller leverantörens fasta- och övriga sortiment. Produkter utanför denna lista får inte säljas på avtalet. Priserna som visas är det slutliga kundpriset.
Fasta sortimentet får uppdateras endast om en produkt helt utgår och det övriga sortimentet får uppdateras var tredje månad med till exempel nytillkomna produkter.
Du hittar senast godkända avtalsprislista publicerad under respektive leverantör. Samma sortiment och priser finns på respektive leverantörs webbutik efter att du loggar in. Där presenteras bara inköpscentralens avtalade sortiment. Kontakta leverantörerna för inloggningsupgifter. Du hittar uppgifterna under fliken Leverantörer.
Vilka storlekar finns det?
Standardsortimentet har storlekarna 37 – 46 med normal passform. Andra storlekar och passformer finns i övrigt sortiment.
Hur ofta sker prisförändringar och hur får vi information om förändringar?
Prisjusteringar på ramavtalet görs var sjätte månad och uppdateras i avtalsprislistan. Leverantörernas webbutik uppdateras samtidigt och de kunder som har implementerat e-katalog får då nya prisfiler av leverantörerna.
Övriga kunder rekommenderas att länka sin avtalsinformation till vår avtalskatalog.
Kan jag köpa skor i butik och hur säkerställer man då rätt pris?
Ja, hos de leverantörer som erbjuder detta. Kontakta leverantören innan besöket och se till att någon säljare med kännedom om avtalsinnehåll finns på plats när ni kommer.
Hur gör man prisjämförelser?
Ni gör jämförelsen genom att antingen logga in i webbutiken eller titta i avtalsprislistan
Vad betyder särskild fördelningsnyckel?
Att det är individens behov som styr vilken produkt som efterfrågas och därmed vilken leverantör ni lägger beställning hos. I detta avtal gäller alltså ingen rangordning eller förnyad konkurrensutsättning.
Måste jag kontakta alla leverantörerna inför beställning?
Nej, det måste du inte. Om du känner till vilken skomodell och storlek du behöver eller använt tidigare kan du beställa från den leverantör som har lägst pris inklusive eventuell express-leverans.
Om du inte känner till skomodell och storlek kan du begära utprovning. Det går även bra att söka ibland sortimenten för att hitta den produkt som bäst passar behovet, exempelvis om det som efterfrågas är ett behov baserat på väderförhållande och en viss typ av sula eller foder styr behovet.
Kan man skriva längre kontrakt med en leverantör? Vad menas med det?
Det innebär att man lägger en form av större beställning för upprepade leveranser enligt plan. Detta är mest aktuellt vid till exempel ramavtalsslut om man behöver säkerställa att leveranser kan ske efter att ramavtalet upphört, under en begränsad tid.
Hur lägger jag beställning?
Antingen genom ert interna e-handelssystem eller leverantörens webbutik. Det måste planeras in så du bör kontakta er inköpsorganisation för instruktioner vad som gäller för din organisation. Det går även att maila eller ringa in sin beställning om inget av de andra lösningarna är möjliga för er.
Hur inför man e-beställningar?
Kontakta leverantörerna och begär uppsättning av e-katalogen/punsch-out mot leverantörens webshop/e-faktura med mera som bör bli klar 3 månader efter er begäran. Uppsättningen ska vara enligt SFTI-standard och enligt PEPPOL-nätverkets systemuppsättning. Mer information finns i kontraktsvillkoren.
Den publicerade avtalsprislistan är tänkt att vara ett grunddata för er inför inläsning. Den är uppbyggd enligt den gällande SFTI-standarden som fanns inför annonseringen av upphandlingen. Inköpscentralen arbetar för att kunna publicera den senaste versionen så snart det är möjligt.
Hur går utprovning till?
Leverantörerna ska komma till er på en central adress minst två gånger per år. Kontakta leverantörerna för planering. Ni beskriver vilket sortiment ni är intresserade av. Anställda ges möjlighet att då prova ut vilka modeller och storlekar som passar dem bäst. Valda leverantörer skickar sortiments- och prislista till er för de valda modellerna för till exempel inläsning i e-handelssystem.
Hur gör jag om utprovning måste göras för enskilda personer eller mindre grupp?
Kontakta leverantörerna och be om en extra utprovning. De skickar då förslag på skomodeller. Ni kommer överens om utprovning, till exempel genom provleverans på distans. Ni provar och behåller den skomodell som passar bäst. Order läggs till leverantör i efterskott. Grundkravet är att leverantörerna ska erbjuda utprovning på central plats minst två gånger/år.
Om man ska ha utprovning är tanken då att man ska bjuda in alla fem leverantörer?
Utprovning sker så som ni önskar, antingen bjuder ni in alla eller flera leverantörer samtidigt eller sprider ut besöken.
Kostar det något att ta hem en provkollektion?
Nej, om ni väljer provkollektion istället för utprovning på plats. Leverantören ska erbjuda utprovning minst två gånger/år utan kostnad. Om ni har andra behov kontakta leverantörerna och diskutera vad som fungerar bäst för er.
Om man vid utprovning eller i butik, hittar skor som passar verksamheten, behöver man då kontakta de andra leverantörerna?
Ja, om artikel finns hos andra leverantörer, är det billigaste erbjudandet ni ska lägga beställning hos.
Hur lång leveranstid är det och vad kostar frakten?
För standardsortimentet är det max 7 arbetsdagar och för övrigt sortiment är det 14 arbetsdagar. För specialprodukter och expressleveranser får du kontakta leverantörerna för mer information.
Kostnadsfri frakt på ordervärde över 1000kr. På lägre ordervärden är frakten max 500kr.
Vad gäller vid retur vid dålig passform/fel storlek?
Om felet ligger hos leverantören (till exempel passform stämmer inte trots utprovning/tidigare kännedom om skomodell) har ni rätt att returnera och få rätt produkt levererad. Om beställning är lagd utan utprovning/kännedom om skomodell) får ni själva bekosta frakten för utbytet, om inte leverantören erbjuder tjänsten utan kostnad.