SOCIALA TJÄNSTER

HVB vuxna med missbruk 2024 dynamiskt inköpsavtal

Ska täcka kommunernas huvudsakliga behov av att placera vuxna med missbruks- och/eller beroendeproblematik i boenden som erbjuder heldygnsvistelse. Dessa boenden tillhandahåller även behandlings- och/eller omvårdnadsinsatser.

Avtalsperiod:

2025-10-20 - 2031-10-19
Bild

Tänk på att ni behöver göra en avropsanmälan för att kunna söka fram verksamheter på avtalet i Urvalsdatabasen.

Om det dynamiska inköpsavtalet

Det dynamiska inköpsavtalet är indelat i tre delområden som prissätts var för sig av verksamheterna:

  • HVB Utredning
  • HVB Behandling
  • HVB Omvårdnad

Avtalsperiod

Det dynamiska inköpsavtalet gäller i sex år. Efter 24 månader kan inköpscentralen förlänga avtalet med ett år i taget, med sex månaders uppsägningstid. När avtalet har löpt i sex år upphör det automatiskt utan föregående uppsägning.

Kravställningar

I avtalet finns krav kopplade till både personalens utbildnings- och kompetensnivå och på verksamheternas informationssäkerhet och transparens. Minst 40 procent av den schemalagda arbetstiden inom vård och behandling ska bemannas av personal med relevant eftergymnasial utbildning.

Leverantörerna ska även ha en effektiv visselblåsarfunktion på plats senast sex månader efter avtalstecknande och uppfylla krav på informationssäkerhet och personuppgiftsbehandling.

Klausul om kostnader vid förändrat behandlingsansvar

Om samsjuklighetsutredningens förslag blir verklighet flyttas ansvaret för behandling av skadligt bruk och beroende från kommunerna till regionerna. Med hänsyn till det har vi lagt in en ändringsklausul som gör att kostnaden följer med ansvaret. 

Prisjusteringsklausul

I upphandlingen används en ny prisjusteringsklausul. Den reglerar hur priser kommer ändras i det dynamiska inköpsavtalet och placeringsavtalen. Detaljerna hittar du i bilagan Villkor för placeringsavtal under fliken Stöddokument.

Vad är ett Dynamiskt inköpsavtal?
Ett så kallat dynamiskt inköpsavtal är i grunden en variant av ett ramavtal, men har upphandlats med ett annat förfarande för tilldelning med stöd av bestämmelserna i 19 kap. LOU, där upphandlande myndigheten är fri att utforma upphandlingen utifrån det som ska upphandlas. 

Urvalsdatabas för matchning och uppföljning

Urvalsdatabasen är ett verktyg för att söka, jämföra och följa upp verksamheter inom avtalet. Där finns information om varje utförare, inklusive våra uppföljningsrapporter, uppdaterade priser och eventuella åtgärder som vidtagits.

Leverantörerna ansvarar för att löpande hålla sina uppgifter uppdaterade i urvalsdatabasen. Utförare som tillfälligt inte uppfyller avtalskraven kan döljas och blir då inte tillgängliga för nya avrop.

Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för HVB vuxna med missbruk 2024 Dynamiskt inköpsavtal. 

Att tänka på vid placering

Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:

  • använda mallen för placeringsavtalet vid varje enskild placering
  • kommunen ansvarar för att placeringsavtal skrivs
  • kontrollera att verksamheten har ett aktuellt tillstånd vid varje enskild placering

Gå till urvalsdatabasen för att söka verksamheter och skapa din inloggning.

Uppföljning och tipsfunktion

Vi följer kontinuerligt upp att de HVB som finns på Addas ramavtal uppfyller de krav som ställts i ramavtalet. Uppföljning görs genom årliga enkäter, dialog med verksamheterna och besök. Målet är att säkerställa att verksamheterna har rätta rutinerna och processerna på plats för att bedriva verksamheten enligt avtalet. Dessutom genomför vi löpande kontroller för att säkerställa att de är ekonomiskt stabila.

Resultaten av uppföljningarnam eventuella åtgärder och sanktioner informeras till de kommuner som använder ramavtalen via Urvalsdatabasen. Om det uppstår brister i en verksamhet, kan Inköpscentralen vidta åtgärder genom att tillfälligt avropsstoppa verksamheten, vilket hindrar HVB-hemmet från att ta emot nya placeringar.

Om du upptäcker missförhållanden eller har frågor kring hur tips kan lämnas kan du kontakta oss. Lämna tips i Urvalsdatabasen  eller kontakta vår kundsupport (08-525 029 96).

Så avropar och beställer du

Avrop (placeringar) görs enligt en särskild fördelningsnyckel som utgår från socialtjänstlagen (SoL) (2001:453). Det innebär att individens behov styr vilken verksamhet som är mest lämpadför den aktuella placeringen. Om flera HVB uppfyller behoven lika bra väljs det boende som erbjuder lägst pris.

Så gör du en placering steg för steg
Här ser du hur du använder avtalet för att göra en placering.

Leverantörer

Här finns kontaktuppgifter till leverantörerna och genväg till Tendsign.

Är jag berättigad

Ta reda på om du kan använda avtalet.

Nyttor

Enkelhet

Enkelhet

Urvalsdatabasen kopplad till avtalet gör det möjligt att rättvist jämföra verksamheter utifrån innehåll, kvalitet och pris. Den fungerar också som en kanal där du kan förmedla kvalite, samt ta del av våra uppföljningar, sanktioner och andra aktuella händelser. All information samlad på ett ställe, vilket ger en tydlig överblick och trygghet i placeringen.

Effektivisering

Effektivisering

Urvalsdatabasen fungerar som ett digitalt stöd som avlastar arbetet med placeringar och uppföljning. Den gör det enklare att hitta rätt boende utifrån individens behov och önskemål, samtidigt som all relevant information finns samlad och uppdaterad. Det sparar tid, minskar administrationen och ger ett bättre beslutsunderlag.

Innovation

Innovation

Det dynamiska inköpsavtalet är en ny avtalsform som gör avtalet mer flexibelt över tid. Till skillnad från ett traditionellt ramavtal kan nya leverantörer tillkomma under avtalsperioden vid särskilda tilldelningsfönster. Det ger ökad konkurrens, fler valmöjligheter och bättre anpassning till kommunernas behov.

Digitalisering

Digitalisering

Urvalsdatabasen gör arbetet med placeringar digitalt , från sökning och jämförelse till uppföljning och kommunikation. Handläggare får tillgång till uppdaterad och kvalitetssäkrad information i realtid, vilket ersätter manuella processer och ger en samlad digital överblick över avtalet och HVB-verksamheterna

Beredskap

Beredskap

Verksamheterna ska ha dokumenterad handlingsberedskap för hur de hanterar och löser kriser, till exempel bortfall av el, telefoni, värme, vatten eller personalbortfall. Leverantören ska även samarbeta och delta i övningar tillsammans med Adda och berörda kommuner för att säkerställa att tjänsterna kan upprätthållas även vid händelse av kris.

Hållbarhet och globala mål

Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Här hittar du en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Frågor och svar om ramavtalet

Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss

08 525 029 96
20 nov
Under tillfället går vi igenom vad som är upphandlat, hur du använder ramavtalet och de avropsstöd som vi har tagit fram. Det finns även tid för dig att ställa frågor kring avtalet.
Instruktioner för RSS
Publicerad 2025-10-06 Uppdaterad 2025-10-06