Vi genomför tekniska förändringar på adda.se vilket kan medföra att vissa funktioner och tjänster är otillgängliga under dagen.

Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

FAQ Tillfälliga ramavtal trygghetslarm

Måste varje delområde tilldelas separat när det finns behov av två områden? Dvs, är det upplagt så att det är möjligt med samma leverantör trots skilda behov i organisationen?

Ett avrop från ramavtalet kan omfatta ett eller flera delområden. Tilldelning ska alltid ske per delområde. Det innebär att ett avrop som omfattar flera delområden kan tilldelas en eller flera leverantörer beroende på de inkomna anbuden. Det innebär att om ni har behov av fasta och mobila trygghetslarm ska det ske en tilldelning för fasta trygghetslarm och en tilldelning för mobila trygghetslarm.

Finns det möjlighet att utvärdera anbuden genom referenstagning? År det möjligt att själv uppställa referenskrav i avropet?

När ni tilldelar ett kontrakt kan ni använda följande kriterier:

  • Pris
  • Kvalitet (t.ex. uppfyllnad av utvärderingskriterier, leveranstid, tid för utförande och e-handel)

I er avropsförfrågan kan ni begära att uppfyllandet av utvärderingskriterierna bevisas på olika sätt, till exempel genom presentationer, intervjuer, referenstagning eller tester.

Ni har möjlighet att använda samma utvärderingskriterier som Inköpscentralen använde i ramavtalsupphandlingen, antingen som krav eller som utvärderingskriterier. Ni har också rätt att tillämpa ytterligare utvärderingskriterier som har anknytning till produkten eller tjänsten.

Det går bra att endast utvärdera pris om så önskas.

Är det möjligt att avropa en specifik namngiven hårdvara från ramavtalet?

Samtliga krav ska följa de EU-rättsliga grundprinciperna. De produkter ni avropar bör inte namnges utan det är istället produktens funktioner som ska beskrivas i den förnyade konkurrensutsättningen.

Hur långt kontrakt får vi teckna med stöd av ramavtalet?

Så långt det är lämpligt enligt Lagen om offentlig upphandling. Vi rekommenderar även att ni tar hänsyn till förändringar i era behov och marknadens förändringar.

Vad menar ni med att denna upphandlingen även gäller SÄBO. Vilka delar kan avropas för SÄBO?

Ramavtalet Trygghetslarm och larmmottagning 2019 har som huvudsakligt fokus att täcka kommunernas behov av trygghetslarm för personer i ordinärt boende.

Vad gäller anbudsområden 1 och 2 som avser stationära trygghetslarm, tar dessa i fösta hand sikte på ordinärt boende.

Det finns utvärderingskriterier som öppnar för att larmen ska kommunicera via wifi, vilket kan möjliggöra att utrustningen kan användas på ett särskilt boende. Det är inom delområde 1 och 2 som leverantörerna har möjlighet (men inte skyldighet) att erbjuda larm med wifi (se upphandlingsdokumenten avsnitt 5.2.2 och 6.2.2).

Som framgår av upphandlingsdokumentet så åligger det dock varje upphandlande myndighet att säkerställa att den aktuella miljön och eventuellt kompletteringar som inte omfattas av detta ramavtalet fungerar med utrustningen som omfattas av detta ramavtalet.

Övergår ett tecknat leveransavtal från det tillfälliga ramavtalet automatiskt till det "ordinarie" ramavtalet" när det är på plats eller krävs ett nytt avrop?

Avropade leveransavtal/kontrakt från det ”Tillfälliga ramavtalet – trygghetslarm och larmottagning 2019” kommer automatiskt att omfattas av det ordinarie ramavtalet.