Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Beställare – du avropar och handlar på ramavtalen

Du som vill köpa produkter eller tjänster på våra ramavtal är beställare. Behöver till exempel din förskola beställa nytt lekmaterial ska du först kontrollera att er kommun får använda just det avtalet.

for-bestallare.jpg

Så tar du reda på om ni får använda ramavtalet

Det finns flera sätt att få svar på frågan om ni är avropsberättigade

  • Kontakta upphandlingsansvarig hos dig direkt och fråga
  • Titta under fliken "Är jag avropsberättigad" på ramavtalets sida på vår webbplats
  • Skicka ett mejl till oss: inkopscentralen@adda.se
    eller ring 08 525 029 96 så hjälper vi dig

Avropa och beställ enligt instruktionerna

När du vet att ni är avropsberättigade avropar och beställer du enligt instruktionerna på ramavtalets egen sida. Där hittar du även stöddokument som vägledning. Det är inte tillåtet att använda ett ramavtal utan att vara avropsberättigad.

Olika sätt att handla på ramavtalen

Hur du avropar och beställer varor eller tjänster ser olika ut. De vanligaste sätten (avropsförfaranden) är rangordning eller förnyad konkurrensutsättning.

Har du frågor?

Kontakta oss

Tel: 08 525 029 96
Mejl: inkopscentralen@adda.se

Vanliga frågor beställare

Vad betyder att vara avropsberättigad?

För att bli avropsberättigad krävs att den verksamhet du tillhör (kommun, region eller kommunalt bolag) betalt vår årliga serviceavgift samt gjort avropsanmälan på det ramavtal du vill använda.

Vad är skillnaden mellan upphandlingsansvarig och beställare?

Upphandlingsansvarig, ibland även kallad inloggningsansvarig, är den som ansvarar för att betala den årliga serviceavgiften och göra avropsanmälan på våra ramavtal. Du som är beställare avropar och beställer produkter/tjänster till din verksamhet från ramavtalen.

Vad är skillnaden mellan avropsanmälan och avrop/att avropa?

Avropsanmälan är det första och viktiga steget som krävs av upphandlingsansvarig för att få använda ramavtalet. Avropsanmälan är en bekräftelse på intresse för avtalet. När avropsanmälan är gjord kan du som beställare gå vidare till steg två, det vill säga avropa och beställa på ramavtalet.

Vem är UM och UE som ofta nämns i ramavtalens stödbilagor?

UM står för Upphandlande myndighet och UE Upphandlande enhet, det vill säga de som använder våra ramavtal.