Alternativ vid eventuell avtalslös period
Som informerats om så pågår en överprövningsprocess i upphandlingen Dryckesautomater 2022, anbudsområde 1 Kaffeautomater och 2 Återbrukade kaffeautomater (inte avseende anbudsområde 3 Liquidautomater eller 4 Vattenautomater).
Dryckesautomater 2017 löper t.o.m. 2023-02-19. Vi hoppas naturligtvis att nya ramavtal på överprövade avtalsområden inte ska bli försenade, men om det skulle inträffa så finns det följande möjligheter:
Kontrakt med stöd av Dryckesautomater 2017 får tilldelas senast sista dag för ramavtalets giltighetstid. Det är t.ex. möjligt att teckna kontrakt för en ny fast hyresperiod (minst 24 månader), eller förlänga med valfritt antal månader. Notera att för avtalsområde 4 Vattenautomater, så hänvisas till de nya ramavtalen.
Inköpscentralen återkommer med mer information.
Ramavtalets omfattning
Ramavtalet är framtaget för att du som kund ska kunna använda det oavsett vilka behov du har. Du kan teckna fullserviceavtal eller välja att göra en del av servicen själv. Du kan också välja till kaffe, te och andra tillbehör. Även vattenautomater ingår.
Ramavtalet omfattar köp och hyra av kaffeautomater och vattenautomater, med och utan service, kaffe, te och andra tillbehör.
- Kaffeautomater
- Tillgänglighetsanpassade kaffeautomater
- Begagnade kaffeautomater
- Vattenautomater
Så avropar och beställer du
Avrop och beställning sker genom rangordning uppdelat per anbudsområde och geografiskt område. Om ni ska beställa till exempel begagnade kaffeautomater och har säte i Malmö, då ska ni avropa på Anbudsområde 3 Begagnade kaffeautomater och det geografiska området Skåne. Vänd er i första hand till den leverantör som är rangordnad etta.
Leverantören kan komma ut till er och göra en kostnadsfri behovsanalys på plats. Därefter ska leverantören ge er förslag på lämpliga kaffe- eller vattenautomater, service samt tillhörande produkter som finns på ramavtalet utifrån ett behovs-, kostnads- och energibesparningsperspektiv.