Frågor och svar om ramavtalet Fordon

Vanliga frågor

Kan vi tanka HVO diesel och HVO100 i våra dieseldrivna fordon?

HVO, hydrerade vegetabiliska oljor eller animaliska fetter, är ett förnybart syntetiskt dieselbränsle som kemiskt i stort är lika det fossila dieselbränslet. HVO säljs inblandad i vanligt dieselbränsle och uppfyller då alla specifikationerna i standarderna för dieselbränslen och är godkända för användning i alla dieselmotorer.

HVO100 (100% HVO) som uppfyller standarden SS-EN 15940:2016+A1:2018 säljs också i Sverige och kräver godkännande från fordonstillverkaren för användning i respektive fordon då den normalt inte fullt ut uppfyller specifikationerna i de av fordonsindustrin accepterade standarderna för dieselbränsle, såsom SS 15 54 35 och SS-EN 590.

För närmare information om vilka fordon som accepterar HVO100 hänvisas till respektive fordonsbolags hemsida.

Vad är skillnaden mellan Hybrid (HEV) och Laddhybrid (PHEV)?

En Hybridbil (HEV/Hybrid Electric Vehicle) är den vanliga benämningen på konventionella hybrider som inte går att ladda i ett uttag. De har en förbränningsmotor samt en eller flera elmotorer och går oftast en kortare sträcka på ren eldrift, sedan startar förbränningsmotorn.

Det finns även flera underkategorier; mildhybrid eller lätthybrid som oftast inte kan köra på eldrift. En fullhybrid kan köras på eldrift kortare sträckor.

En Laddhybrid (PHEV/Plugin Hybrid Electric Vehicle) är ett slags mellanting mellan elbil och "vanlig" bil. En laddhybrid har en förbränningsmotor (som oftast går på bensin eller diesel) samt en eller flera elmotorer. En laddhybrid går att köra en viss sträcka på ren eldrift och kan laddas i ett uttag. När strömmen tar slut går bilen över till förbränningsmotorn.

Kan vi tanka HVO diesel och HVO100 i våra dieseldrivna fordon?

HVO, hydrerade vegetabiliska oljor eller animaliska fetter, är ett förnybart syntetiskt dieselbränsle som kemiskt i stort är lika det fossila dieselbränslet. HVO säljs inblandad i vanligt dieselbränsle och uppfyller då alla specifikationerna i standarderna för dieselbränslen och är godkända för användning i alla dieselmotorer.

HVO100 (100% HVO) som uppfyller standarden SS-EN 15940:2016+A1:2018 säljs också i Sverige och kräver godkännande från fordonstillverkaren för användning i respektive fordon då den normalt inte fullt ut uppfyller specifikationerna i de av fordonsindustrin accepterade standarderna för dieselbränsle, såsom SS 15 54 35 och SS-EN 590.

För närmare information om vilka fordon som accepterar HVO100 hänvisas till respektive fordonsbolags hemsida.

Hur ska vi göra med restvärdet?

Restvärdet på bilen kan anges i procent eller i ett garanterat återköpsvärde, som ni får av återförsäljarna. Fråga gärna återförsäljarna om en skriftlig specificering av värdet.

Kan man upphandla begagnade fordon?

Nej, det ingår inte i Inköpscentralen ramavtal.

Finns det mallar för avropsstöd?

Ja, titta i sammanställning av bilagor ovanför leverantörerna.

Vi har fått in ett anbud på fordon som är utanför sammanställningslistan, får vi anta det anbudet?

Kontroll av anbud ska alltid göras mot den senast uppdaterade fordonslistan, "Sammanställning personbilar/förmånsbilar/transportfordon - Fordon 2018 (datum)". Uppdatering av Sammanställningsfilerna utförs oftast på måndagar. Rekommendationen är att sätta sista anbudsdag på en tisdag för kunna göra en kontroll mot den senast uppdaterade listan.

Kan jag göra ytterligare preciseringar än dem som ni ger som exempel? Om vi behöver ett tillgänglighetsanpassat fordon?

Det är möjligt att göra preciseringar för att anpassa fordonet efter era unika behov. Helt nya funktionskrav får dock inte ställas.

Kan vi avropa vilket fordon som helst?

Nej, den förnyade konkurrensutsättningen konkurrensutsätter funktionen. För hjälp med hur ett avrop går till steg för steg, se Avropsvägledningen, punkt 3 Avrop på ramavtalet.