VA-material 2019-2

Ramavtalet ska underlätta för dig som arbetar med beställning av VA-material. Ett stort fokus har lagts på att ta fram en varukorg som i stor utsträckning motsvarar det mest frekventa behovet av VA-material och är kravställt utifrån hög kvalitet och relevanta miljökrav. Dessutom är det upphandlat i nationell konkurrens för att skapa så bra affär för dig som möjligt.

Frågor om ramavtalet?

Du är alltid välkommen att kontakta oss.

Tel:
08 525 029 96
Skicka e-post

VA-material 2019-2

2021-04-15 till 2025-04-14

Ramavtalet gäller under fyra år. När ramavtalet löpt i 18 månader har Inköpscentralen rätt att säga upp ramavtalet med sex månaders uppsägningstid.

Om ramavtalet

Ramavtalet omfattar löpande leveranser av VA-material för anläggnings-/installationsarbeten, service-, reparations- och underhållsarbeten inom kommunal VA-verksamhet. Med kommunal VA-verksamhet avses här produktion och distribution av dricksvatten samt uppsamling, transport och rening av spill-/avloppsvatten samt hantering av dagvatten inom kommunernas ansvarsområde.

Ramavtalet består av 21 olika anbudsområden:

  1. Region Blekinge
  2. Region Dalarna
  3. Region Gotland
  4. Region Gävleborg
  5. Region Halland
  6. Region Jämtland Härjedalen
  7. Region Jönköpings län
  8. Region Kalmar län
  9. Region Kronoberg
  10. Region Norrbotten
  11. Region Skåne
  12. Region Stockholm
  13. Region Södermanland
  14. Region Uppsala
  15. Region Värmland
  16. Region Västerbotten
  17. Region Västernorrland
  18. Region Västmanland
  19. Region Örebro län
  20. Region Östergötland
  21. Västra Götalandsregionen

Så avropar och beställer du

Rangordning

Varje enskilt avrop upp till ett värde om 150 000 SEK avropas genom rangordning enligt nedan. Avrop genom rangordning görs från den ramavtalsleverantör som har plats ett i rangordningen

Förnyad konkurrensutsättning

Varje enskilt avrop över ett värde om 150 000 SEK kommer att avropas genom förnyad konkurrensutsättning enligt nedan. Avrop genom förnyad konkurrensutsättning innebär att UM vid enskilda avrop som överstiger 150 000 kr skickar en skriftlig avropsförfrågan till samtliga antagna ramavtalsleverantörer för att på nytt lämna avropssvar i enlighet med de villkor som anges i ramavtalet.

Stöd för avrop

Avropsstöd och prislistor kommer att återfinnas under avropsstödet. FKU-mall kommer att kompletteras vid senare tillfälle.

Avropa och beställ steg för steg

  1. Får jag använda ramavtalet?

    Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i den kommun/region/kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till Inköpscentralens kundsupport.

  2. Ställ dig frågan: Vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på det du ska köpa från ramavtalet. 

  3. Gör en uppskattning hur mycket du ska handla för

    Detta ramavtal har flera avropsmodeller. För beställning upp till ett visst maxbelopp gäller rangordning. Överskrider din beställning det beloppet, gör du istället en förnyad konkurrensutsättning. Under fliken Stöddokument finns information om vilka belopp som gäller för respektive avropsmodell.

  4. Välj avropsmodell

    När du har en prisuppfattning på det du ska beställa, använd stöddokumenten för den avropsmodell som gäller.

    Klicka på plustecknet för att fortsätta.

    Rangordning

    1. Kontakta leverantörerna

    Ramavtalsleverantörerna är listade i ordningen 1, 2, 3 och nedåt, se gällande rangordning bland stöddokumenten. Rangordningen kan vara uppdelad på geografiskt område, delområde eller båda två. Säkerställ att du vet vad som gäller för just detta avtal. Du kontaktar alltid den leverantör som står som rangordnad etta först. Titta under fliken Leverantörer. Där hittar du kontaktuppgifter både till den som tar emot löpande beställningar och avtalsansvarig.

    2. Gå vidare i rangordningen vid behov

    Återkopplar inte rangordnad etta inom tiden som är uppgiven i ramavtalet får du gå vidare i rangordningen. Det gäller också om leverantören ger svaret att man inte kan leverera enligt avtalsvillkoren.

    3. Teckna kontrakt

    Du kan nu teckna kontrakt med den som står som avtalsansvarig hos ramavtalsleverantören, kontraktet ska alltid följa ramavtalet. Ibland går det går att göra köp inom ramavtalet utan att teckna kontrakt, då kan du beställa direkt hos angiven beställningskontakt. Avropsvägledningen bland stöddokumenten ger mer specifika detaljer, i vissa fall finns även kontraktsmall.

    Förnyad konkurrensutsättning

    1. Ställ dig frågan: vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på det du ska köpa från ramavtalet. Exempelvis: Vilket behov har ni idag och i framtiden? Vilka är de nuvarande och kommande volymerna? Vad är kostnaderna för produkter och tjänster idag – och hur ser budgeten ut framöver? Tänk på att en bra behovsanalys ger förutsättning till en bra affär!

    2. Gör din förnyade konkurrensutsättning

    I din förnyade konkurrensutsättning har du möjlighet att precisera kraven som finns i ramavtalet till att passa just dina behov. En förnyad konkurrensutsättning kan se olika ut, från att endast efterfråga pris till en mer komplex förfrågan.

    3. Följ mallarna

    Vi rekommenderar att du använder mallarna för förnyad konkurrensutsättning under Stöddokument, beskriv gärna även din verksamhets förutsättningar. Det underlättar för ramavtalsleverantörerna att besvara din förfrågan samt ökar dessutom deras möjlighet att hitta en så bra lösning som möjligt.

    4. Frångå inte villkoren

    Som beställare ansvarar du själv för att avrop sker inom ramen för villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU. Du får till exempel inte "rikta" ditt avrop mot en särskild ramavtalsleverantör. Alla ska konkurrera på lika villkor.

    5. Skicka din förnyade konkurrensutsättning till ramavtalsleverantörerna

    Bland stöddokumenten finns information om vilka leverantörer du ska skicka din förnyade konkurrensutsättning till. Kontaktuppgifter finns även under fliken Leverantörer. Uppge tydligt i vilket format du vill få in leverantörernas anbud.

    6. Utvärdera anbuden

    De anbud du får in värderar du utifrån de kriterier du beskrivit i din förfrågan.

    7. Skicka tilldelningsbeslut 

    När utvärderingen är klar skickar du ett tilldelningsbeslut till alla ramavtalsleverantörer som lämnat anbud. Har du använt avtalsspärr, ska du vänta tills denna löpt ut innan du kan teckna kontrakt med vinnande leverantör.

    8. Teckna kontrakt

    Nu tecknar du kontrakt med vinnande leverantör. I vissa fall finns kontraktsmall under Stöddokument. Tänk på att kontraktets längd och villkor måste följa ramavtalsvillkoren.

    Behöver du ytterligare hjälp kan du alltid kontakta Inköpscentralens kundsupport.

Leverantörer

Är jag berättigad

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ett ramavtal bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Se vilka som är avropsberättigade i ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter.

Du kan även använda sökfunktionen som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter före andra uppgifter.