Digitala Enheter 2019 - Avtalskort.pdf (168 kB, nytt fönster) |
All information om ramavtalet samlat i ett avtalskort.Här får du snabbt och överskådligt information om ramavtalet. |
Ramavtalet omfattar
Ramavtalet är rikstäckande och leverantörerna kan leverera produkter och produktnära tjänster inom samtliga produkt- respektive tjänsteområden.
Produktområden
- Bärbara datorer - Produktområdet omfattar alla typer av bärbara datorer som exempelvis traditionella laptops, 2-in-1s, chromebooks och ultrabooks.
- Tunna klienter - Produktområdet omfattar alla typer av tunna klienter. En tunn klient kan både vara stationär eller bärbar.
- Stationära datorer - Produktområdet omfattar alla typer av stationära datorer som exempelvis towerdator och minidator/SFF (Small form factor).
- All-in-One datorer - Produktområdet omfattar alla typer av All-in-One datorer. Med All-in-One datorer avses stationära datorer där skärm och dator är samma enhet.
- Surfplattor - Produktområdet omfattar alla typer av läs- och surfplattor.
- Smartphones och övriga telefoner - Produktområdet omfattar alla typer smartphones, mobiltelefoner och fasta telefoner.
- Bildskärmar - Produktområdet omfattar alla typer av bildskärmar som är avsedda för att användas tillsammans med digitala enheter inom övriga produktområden, antingen via direktanslutning eller docka.
- Wearables - Produktområdet omfattar alla typer av wearables som exempelvis smarta klockor, smarta glasögon ochaktivitetsarmband.
- Tillbehör
Tjänsteområden
- Preparation - Med preparationstjänster avses exempelvis imagehantering, konfiguration och anpassning av hårdvara/programvara, applicering av skyddsfilm och stöldskyddsmärkning samt enrollmenttjänster. Preparationstjänster genomförs innan leverans.
- Leverans och installation - Med leverans och installationstjänster avses exempelvis lagerhållning, avemballering samt omhändertagande och miljöåtervinning av överblivet emballage, konfiguration och anpassning på plats, tilläggsinstallationer och uppdateringar av komponenter m.m. avseende avropade produkter.
- Service och support - Med service och support avses exempelvis utökad support, serviceavtal, underhåll, extra garantier, allriskförsäkring, felsökning och reparation, spårning och distansradering samt asset management (enhetshantering i form av MDM (Mobile Device Management), EMM (Enterprise Mobility Management) och UEM (Unified Endpoint Management) etc.).
- Datasäkert och cirkulärt återtag av digitala enheter - Med datasäkert och cirkulärt återtag av digitala enheter avses insamling av uttjänta digitala enheter för rekonditionering/avyttring eller återvinning.
- Utbildning och rådgivning - Med utbildning och rådgivning avses exempelvis:
- produkt och teknikrådgivning
- rådgivning rörande informationssäkerhet och IT-säkerhet
- utbildning avseende användandet av den digitala enheten
- introduktion och pedagogiskt stöd för elever och pedagoger vid avrop av elevdatorer, samt inspirationsseminarier.
- Digital enhet som tjänst - Med digital enhet som tjänst avses en kombination av digitala enheter, programvaror, tillbehör och tjänster som levereras tillsammans till en periodiserad kostnad, där kund betalar för nyttjanderätten.
Så avropar och beställer du
Mindre avrop upp till och med 100 digitala enheter kan avropas via dynamisk rangordning från ett fastställt sortiment av bärbara datorer, surfplattor, bildskärmar, tillbehör och produktnära tjänster. Detta sortiment uppdateras var nionde månad under avtalsperioden.
Övriga avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning.
Stöd för avrop
Avrop från Digitala enheter för arbetsplats och skola kan variera i komplexitet och upplägg. Börja med att läsa igenom Avropsvägledningen för information om ramavtalet samt hjälp och tips inför avrop.
För avrop via dynamisk rangordning finns ett Avropsverktyg som tar fram vilken leverantör som kan tillgodose det aktuella behovet till lägst totalpris.
Adda Inköpscentral har i samverkan med ramavtalsleverantörerna tagit fram ett särskilt avropsstöd runt Digital enhet som tjänst. Avropsstödet beskriver lite mer vad Digital enhet som tjänst är, vilka frågor den upphandlande myndigheten bör ställa sig inför avrop och vilken information som behöver finnas med i avropsförförfrågan för att ramavtalsleverantörerna ska kunna lämna ett konkurrenskraftigt anbud. För mer information, se bilaga Avropsstöd - Digital enhet som tjänst under fliken Stöddokument.
Alla stöddokument hittar du under fliken Stöddokument nedan. Om du behöver tillgång till upphandlingsdokumenten finner du dem i Tendsign - klicka på fliken Leverantörer nedan och därefter "Visa avtalet i Tendsign”.