Möbler återbruk inkl tillhörande tjänster 2021 D IT-plattform

Delområde D omfattar en digital plattform som gör det enkelt att komma igång med cirkulär möbelhantering.

Möbler återbruk inkl tillhörande tjänster 2021 D IT-plattform

2022-03-01 till 2026-02-28

Delområde D omfattar en digital plattform som gör det enkelt att komma igång med cirkulär möbelhantering.

avtalskort_mobler.aterbruk_450x300.jpg
Avtalskort Möbler återbruk inkl. tillhörande tjänster 2021.pdf (164 kB, nytt fönster)

All information om ramavtalet samlat i ett avtalskort.

Här får du snabbt och överskådligt information om ramavtalet.

Om delområdet

Med hjälp av delområde D kan ni genom en molnbaserad digital plattform förlänga era befintliga möblers livslängd. Plattformen gör det enkelt att köpa/dela begagnade möbler internt så att de får nya ägare.

I tjänsten ingår ett omfattande stöd för att komma igång med cirkulär möbelhantering. Delområdet skapar även möjligheter till sysselsättningsfrämjande åtgärder i era egna organisationer.

Omfattning

It-plattformen består av en app och/eller webbsida som stödjs av dator och mobil.

Följande tjänster ingår:

  • olika projektsteg, till exempel förstudie, driftsättning, utbildning och support
  • utökat stöd vid införande - utbildning av personal vid införandet av cirkulär möbelhantering

Så avropar och beställer du

Avrop sker genom förnyad konkurrensutsättning. Under fliken Stöddokument finns en avropsvägledning som stöd. En detaljerad guide för hur du går tillväga vid ditt avrop finns under fliken Avropa och beställ steg för steg.

Stöd för avrop

Under fliken Stöddokument finns mer informationsmaterial, bland annat en avropsvägledning och en lista över antagna leverantörer.

Under fliken Hållbarhet finns en hållbarhetssammanställning för alla delområden.

Avropa och beställ steg för steg

  1. Får jag använda ramavtalet?

    Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i den kommun/region/kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till Adda Inköpscentral på telefon: 08-525 029 96 eller e-post: inkopscentralen@adda.se.

  2. Ställ dig frågan: Vad behöver min verksamhet?

    Börja med att specificera dina behov och krav på det du ska köpa från ramavtalet. Exempelvis: Vilket behov har ni idag och i framtiden? Vilka är de nuvarande och kommande volymerna? Vad är kostnaderna för produkter och tjänster idag – och hur ser budgeten ut framöver?

    Tänk på att en bra behovsanalys ger förutsättning till en bra affär!

  3. Titta i stöddokumenten

    Använd stöddokumenten under fliken Stöddokument som vägledning när du gör din förnyade konkurrensutsättning.

  4. Gör din förnyade konkurrensutsättning

    I din förnyade konkurrensutsättning har du möjlighet att precisera kraven som finns i ramavtalet till att passa just dina behov. En förnyad konkurrensutsättning kan se olika ut, från att endast efterfråga pris till en mer komplex förfrågan.

  5. Frångå inte villkoren

    Som beställare ansvarar du själv för att avrop sker inom ramen för villkoren i ramavtalet och i enlighet med LOU (Lagen om offentlig upphandling). Du får till exempel inte "rikta" ditt avrop mot en särskild ramavtalsleverantör. Alla ska konkurrera på lika villkor.

  6. Skicka din förnyade konkurrensutsättning till ramavtalsleverantörerna

    Bland stöddokumenten finns information om vilka leverantörer du ska skicka din förnyade konkurrensutsättning till. Kontaktuppgifter finns även under fliken Leverantörer. Uppge tydligt i vilket format du vill få in leverantörernas anbud.

  7. Utvärdera anbuden

    De anbud du får in värderar du utifrån de kriterier du beskrivit i din förfrågan.

  8. Skicka tilldelningsbeslut

    När utvärderingen är klar skickar du ett tilldelningsbeslut till alla ramavtalsleverantörer som lämnat anbud. Har du använt avtalsspärr, ska du vänta tills denna löpt ut innan du kan teckna kontrakt med vinnande leverantör. 

  9. Teckna kontrakt

    Nu tecknar du kontrakt med vinnande leverantör. I vissa fall finns kontraktsmall under Stöddokument. Tänk på att kontraktets längd och villkor måste följa ramavtalsvillkoren.

    Behöver du ytterligare hjälp kan du kontakta Adda Inköpscentral på telefon: 08-525 029 96 eller e-post: inkopscentralen@adda.se.

Leverantörer

Är jag berättigad

Avropsberättigade kunder

Vilka som har rätt att använda ett ramavtal bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Se vilka som är avropsberättigade i ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter som är publicerad i TendSign.

Du kan även använda sökfunktionen som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.

Vid oklarheter gäller ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter före andra uppgifter.

Skrivet om avtalet

Hållbarhet

Hållbarhetssammanställning

Inköpscentralen arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Nedan hittar du därför en sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen samt av de globala mål som avtalet bidrar till att uppnå.

Hållbarhetssammanställning möbler återbruk.220629.pdf (1238 kB, nytt fönster)