För dig som vill veta mer om hållbarhetsfrågor kopplat till avtalet
Vi arbetar för att skapa en hållbar, inkluderande och rättvis utveckling i linje med Agenda 2030. Detta ramavtal hjälper er verksamhet att uppnå mål 3 i Agenda 2030, då det syftar till att skapa en god vistelse- och arbetsmiljö för offentliga verksamheter. Ställda krav och villkor i upphandlingen bidrar även till att ni kan uppnå flera andra mål.
Avtalet erbjuder ett brett utbud av möbler med högt ställda krav på miljömässig och social hållbarhet där grundkravställningen är i nivå med Upphandlingsmyndighetens möbelkriterier.
Avtalet främjar en cirkulär användning av möbler genom höga krav på kvalitet, funktion och kemiskt innehåll. Möblerna ska hålla länge, minst fem år, och du kan kravställa längre garanti vid förnyad konkurrensutsättning.
Leverantörerna ska tillhandahålla bruks- och skötselanvisningar samt reservdelar och du kan välja möbler som innehåller återvunnet eller förnybart material eller produkter som är möjliga att demontera, renovera och återbruka i den mån dessa finns tillgängliga som hållbara val i den digitala möbelkatalogen eller i leverantörernas prislistor (övrigt sortiment). Läs mer om produktrelaterade hållbarhetskrav och hållbara val nedan.
Leverantörerna ska arbeta systematiskt för att förebygga och hantera risker kopplat till de grundläggande villkoren för mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och antikorruption. Särskilt ska risker i samband med textiltillverkning och olagligt avverkat timmer eller trävaror beaktas. Trä som ingår i produkterna ska komma från hållbara skogsbruk och ni kan ställa krav på hållbarhetsmärkt trä (FSC och PEFC) vid förnyad konkurrensutsättning.
Leverantörerna ska klimatberäkna minst tio stycken standardprodukter under avtalstiden och dessa kommer att synliggöras som hållbara alternativ så att ni på sikt kommer kunna välja produkter med längre klimatavtryck. På motsvarande sätt har leverantörerna åtagit sig att miljömärka ett antal standardprodukter under avtalsperioden.
Leverantörerna ska kunna rådge er som beställare utifrån era användares särskilda behov, med målet att uppnå så god tillgänglighet som möjligt. Ni kan välja den leverantör som bäst tillgodoser era användares specifika behov avseende funktionalitet och tillgänglighet, som exempelvis möbler som är anpassade för rullstol, syn-, hörselskada eller annan funktionsnedsättning.
Leverans av produkter ska ske med lägsta möjliga klimatpåverkan och senast 18 månader efter avtalsstart ska de kunna rapportera leveransernas koldioxidutsläpp till er vid begäran.
Ni kan även ställa ytterligare krav på hållbara transporter (fordon, bränslen o.s.v.) vid förnyad konkurrensutsättning.
Produktrelaterade hållbarhetskrav
Produkterna ska uppfylla hållbarhetsintyg nivå hög som motsvarar Upphandlingsmyndighetens kriterier som lägst på basnivå. Undantag gäller möbler för boende och hemnära miljö, utemöbler och vissa produkter som inte är möbler i det övriga sortimentet (t.ex. backar, lådor, korgar m.m.) som ska uppfylla hållbarhetsintyg nivå bas. Ni kan ställa ytterligare kemikalierelaterade krav enligt hållbarhetsintyg nivå spets vid förnyad konkurrensutsättning.
Nedan hittar du mallar för hållbarhetsintyg:
- Hållbarhetsintyg nivå bas KO.docx (172 kB, nytt fönster)
- Hållbarhetsintyg nivå hög KO.docx (179 kB, nytt fönster)
- Hållbarhetsintyg nivå spets KO.docx (190 kB, nytt fönster)
- Lista kemiska ämnen.KO.xlsx (37 kB, nytt fönster)
Möjliga undantag från produktrelaterade hållbarhetskrav
För vissa miljöer inom vård och omsorg kan det i undantagsfall finnas krav på regelbunden desinficering. I dessa fall kan ni ange att ni accepterar avsteg från vissa hållbarhetskrav för ytbehandling eftersom upprepad desinficering kan medföra stor påfrestning på ytan. Ni kan exempelvis ange att ”Ytan ska klara daglig avtorkning med desinfektionsmedel, företrädesvis sprittvätt med t.ex. 50%-ig isopropanol eller 70%-ig etanol”. Ni kan även ange att undantag accepteras för exempelvis lösningsmedelsburna PUR-lacker från delkrav H23 i hållbarhetsintyget, d.v.s. att kemiska produkter som är klassificerade med angivna faroangivelser kan tillåtas. I dessa situationer får leverantörer offerera ytskikt som frångår kravet enligt hållbarhetsintyget.
Använd hållbarhetsintygen under avtalsperioden
Eftersom avtalet innehåller ett så pass brett sortiment har det varit nödvändigt att prioritera ansatserna i samband med utvärderingen liksom i den kommande avtalsuppföljningen. I samband med upphandlingen genomfördes dokumentgranskning på utvalda stickprov där anbudsgivarna visade hög kvalitet på inkomna bevis. Inköpscentralen planerar att genomföra uppföljning under avtalsperioden genom stickprovskontroll med fokus på standardsortimentet.
Om ni som beställare vill säkerställa att offererade produkter uppfyller kraven rekommenderar vi att ni genomför en egen kontroll med hjälp av hållbarhetsintygen ovan. Ni skickar då med mallen för hållbarhetsintyg nivå bas eller hög till leverantören som i sin tur ska inkomma med ett ifyllt intyg där de ska ange sina bevis för kravuppfyllnad för respektive delkrav.
Har du frågor?
Om du har frågor kring användning av hållbarhetsintygen är ni välkomna att kontakta oss via telefon: 08-525 029 96 eller e-post: inkopscentralen@adda.se.
Hållbara alternativ
För er som önskar köpa produkter med specifika hållbarhetsegenskaper som exempelvis miljömärkta eller klimatberäknade produkter är de enkla att hitta i den digitala möbelkatalogen där de markeras med särskilda symboler för hållbara alternativ.
Leverantörerna ska även kunna ge halvårsstatistik över sålda miljömärkta produkter till er vid begäran. För att främja produkter med längre livslängd synliggörs demonterbara produkter och leverantörerna ska tillhandahålla renoveringsanvisningar för dessa vid er begäran. På samma sätt synliggörs produkter som innehåller återvunnet/förnybart material.
Nedan hittar du en översikt som visar vilka hållbara val som kan göras:
Hållbara alternativ.pptx (877 kB, nytt fönster)
Ytterligare fördjupning
Nedan hittar du en fördjupad sammanställning av de hållbarhetskrav och villkor som har ställts i upphandlingen:
Hållbarhetssammanställning Möbler KO.pdf (1575 kB, nytt fönster)