Resebyråtjänster 2018 - Avtalskort.pdf (162 kB, nytt fönster) |
All information om ramavtalet samlat i ett avtalskort.Här får du snabbt och överskådligt information om ramavtalet. |
Ramavtalet är uppdelat i två delområden:
- Resebyråtjänster
- Grupp- och konferensbokningstjänster
Ramavtalet är rangordnat och uppdelat per delområde. Första gången ni avropar från ramavtalet ska ni teckna ett skriftligt avropsavtal med leverantören. För detta kan ni använda Bilaga 04 – Mall för avropsavtal.
Efter att ni har tecknat ett avropsavtal kan ni börja boka resor. För delområdet Resebyråtjänster kan ni boka resor via personlig service och via den digitala plattformen. För delområdet Grupp- och konferensbokningstjänster kan ni endast boka resor via personlig service.
För mer information se Avropsvägledningen under fliken Stöddokument.
Beskrivning nuläge/bakgrund och aktiviteter hos Big Travel
Big Travel har för närvarande långa väntetider på grund av stor personalbrist i branschen efter pandemin.
De rekryterar löpande resebokare som har efterfrågad kompetens, men det tar tid på grund av bristen på utbildade resurser. Från april och fram till sommaren räknar de minst en ny kollega i veckan, vilket sakta men säkert förbättrar situationen.
Big Travel trimmar också telefonsystem och organisation för maximal effektivitet. Några exempel på aktiviteter är:
- Är det bråttom och inom 72H, välj knappval 1 på telefon för att gå före i kön.
- Välj återuppringning så ringer de tillbaka. De gör tre försök och fortsätter att ringa så att kön töms innan de går hem. Viktigt därför att ange ett nummer där man är nåbar även efter kontorstid.
- Mailen sorteras efter avresedatum och med en robot som läser av ämnesraden. Är det mycket angeläget skriv ”Brådskande” i ämnesraden. Har ni fått ett ärendenummer ha alltid det med i ämnesraden.
- I dagarna skickar BIG Travel ut information om en ny beställningsblankett som kommer att effektivisera mailbokningarna och minska ledtiderna.
Självbokning
För de kommuner och regioner som valt att ansluta sig till självbokningsverktyget är onlinebokning ett alternativ. Där finns inga väntetider.
BIG Travel beräknar att situationen kommer att se annorlunda ut i juni och att de då kommer att ha en normal tillgänglighet, vilket baseras på nuvarande belastning.