HVB Vuxna med missbruk 2019
Ramavtalet syftar till att täcka kommuners huvudsakliga behov av privata utförare inom HVB för vuxna med missbruk och/eller beroende.
Arbete pågår! Vi uppdaterar och förbättrar avtalssidorna. Vi ber er ha överseende med eventuella störningar under tiden som det arbetet pågår.
Ramavtalet syftar till att täcka kommuners huvudsakliga behov av privata utförare inom HVB för vuxna med missbruk och/eller beroende.
Det ska tillgodose kommunernas huvudsakliga behov av externa placeringar för vuxna med missbruk och/eller beroende på boende som tillhandahåller platser för heldygnsvistelse tillsammans med behandlingsinsatser och/eller omvårdnadsinsatser.
Fokus i ramavtalet är att skapa transparens om kvalitet och pris för att kommunerna ska kunna göra så bra placeringar som möjligt till bästa pris.
Inköpscentralen arbetar löpande med uppföljning och ansvarar för att tillse att de HVB-hem som tecknat ramavtal har förutsättningar att uppfylla kraven i ramavtalet och för att ta med kunskap från tidigare ramavtal in i nya upphandlingar.
Genom en särskild urvalsdatabas kan ni jämföra verksamheter utifrån deras innehåll, kvalitet och pris, vilket gör det enklare att välja rätt HVB-hem utifrån individens behov och önskemål.
Avtalet är indelat i tre olika delområden, vilka är prissatta var för sig av HVB-hemmen:
Vi följer kontinuerligt upp ramavtalet genom årliga enkäter och besök hos verksamheterna under ramavtalsperioden. Vi säkerställer att rutiner och processer finns på plats och kontrollerar att HVB-hemmen har förutsättningar att bedriva sin verksamhet utifrån ramavtalsvillkoren. Vi genomför löpande uppföljning och avtalsförvaltning för att säkerställa ekonomisk stabilitet.
En gång per ramavtalsperiod gör vi en uppföljning på alla verksamheter som är anslutna till ramavtalet genom besök på plats eller via digitalt möte. Vi kontrollerar att kraven på bemanning, kompetens, rutiner och processer i ramavtalet efterlevs. Varje uppföljning genererar en slutrapport som görs tillgänglig i urvalsdatabasen.
När vi får information om att det finns brister hos en verksamhet kan vi dölja verksamheten för avrop i urvalsdatabasen. Vi kan genomföra ett uppföljningsmöte eller initiera en revision. I riktigt allvarliga fall kan vi häva avtalet med verksamheten.
Avrop/placeringar via ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel. Fördelningsnyckeln utgår från Socialtjänstlagen (2001:453) (SoL), vilket innebär att det är individens specifika behov samt vårdnadshavarens och/eller individens önskemål som styr vilken utförare som är bäst lämpad för den aktuella placeringen. Om det är flera HVB-hem som uppfyller behov och önskemål lika bra, så är det lägst pris som styr vilket HVB-hem som väljs.
Urvalsdatabas för matchning och nyheter om uppföljning och förvaltning I Urvalsdatabasen kan placerande kommuner utifrån en eller flera urvalskriterier filtrera fram passande HVB-hem som uppfyller en individs behov och/eller önskemål. Därför innehåller urvalsdatabasen bra och nyttig information som HVB-hemmens innehåll, kompetens, bemanning, priser och arbetssätt. Även ramavtalsvillkor och mallar för placeringsavtal, som stöd till placeringarna, ligger i Urvalsdatabasen.
Databasen är också ett viktigt verktyg för att sprida information om förvaltning och uppföljning av ramavtalet. Databasen innehåller Inköpscentralens uppföljningsrapporter per HVB-hem och uppdaterade priser efter prisjusteringar. HVB-hem som för tillfället inte uppfyller ställda krav kan döljas och därmed inte vara tillgängliga för nya placeringar. Urvalsdatabasen är därför en viktig informationskälla för vad som gäller för just detta ramavtal. Läs mer om hur du kommer igång att använda ramavtalet och Urvalsdatabasen i Steg för steg nedan.
Som placerande handläggare är det viktigt att tänka på att:
Ta hjälp av följande avropsstöd som finns längre ner på sidan under fliken Stöddokument:
Avropsberättigade parter: i detta dokument finns samtliga kommuner som har rättighet, men ingen skyldighet, att använda ramavtalet. Detta enda som krävs är en avropsanmälan via Mina sidor på Addas webb i samband med första avropet på ramavtalet.
Placeringsavtalsmall: den här mallen är bra att använda för att teckna avtal vid placeringstillfället. Mallen är anpassad till de krav som ställts i ramavtalet.
Villkor för placeringsavtal: innehåller placeringsvillkor och avtalsvillkor som påverkar en placering.
Krav på tjänsten: innehåller en sammanställning av viktiga krav och villkor på tjänsten från förfrågningsunderlaget.
Ramavtalet kontrollerat i september 2022.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.