Via konsulternas uppföljningar uppmärksammas din kommun på eventuella brister hos externa verksamheter, så att förbättringar kan göras. Det innebär en kvalitetssäkring och säkerhet för de barn, ungdomar eller vuxna som ska bo där.
Inköpscentralen kommer själva avropa från ramavtalet och följa upp samtliga, med Inköpscentralen avtalade verksamheter inom de tre tjänsteområdena stödboende, HVB och konsulentstödd familjehemsvård.
Vi har tagit fram uppföljningsmallar som upphandlande myndigheter kan använda och som säkerställer strukturerade och kvalitativa uppföljningar.
Ramavtalet omfattar
Ramavtalet tillgodoser tjänster för uppföljning av leverantörer inom områdena stödboende, HVB och konsulentstödd familjehemsvård. Uppföljningarna kan innefatta:
- Arbetssätt och metoder
- Säkerhet
- Bemanning
- Kompetens
- Identifiering och hantering av risker
Ramavtalet omfattar inte:
- Uppföljning inom andra områden där socialtjänsten gör externa placeringar
- Uppföljning av den enskilda placeringen (individavtalet)
- Uppföljning som ingår i IVO:s (Inspektionen för vård och omsorg) tillsynsuppdrag
Så avropar och beställer du
Avrop sker genom en förnyad konkurrensutsättning (FKU), där ni skriftligen preciserar era behov och krav. Förslagsvis används dokumentet Avropsförfrågan som finns under fliken Stöddokument nedan.
Nedan angivna utvärderingskriterier kan användas vid en FKU:
- Pris
- Viktning mellan pris och kvalitet; exempelvis kompetens, genomförande-/metodbeskrivning eller leverans-/utförandetid.
Se dokumentet Avropsvägledning under fliken Stöddokument för mer information om hur en FKU genomförs.
Stöd för avrop
Följande dokument finns som stöd för avropen under fliken Stöddokument:
- Avropsvägledning
- Avropsförfrågan
- Uppföljningsmallar: en för HVB och en för stödboende.
- Avtalet i korthet