Med anledning av situationen i Ukraina har vi varit i kontakt med samtliga leverantörer på avtalet och ingen har i dagsläget rapporterat om någon påverkan på leveranser. Vi följer utvecklingen noga och analyserar hur den påverkar vår verksamhet och våra leveranser till offentlig sektor.
Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018
Ramavtal Hälso- och sjukvårdsmaterial täcker det huvudsakliga behovet av hälso- och sjukvårdsmaterial av förbrukningskaraktär.
Frågor om ramavtalet?
Du är alltid välkommen att kontakta oss.
- Tel:
- 08 525 029 96
- E-post:
- Skicka e-post
Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018
Avtalstiden ovan är den maximala löptiden för ramavtalet. Avtalstiden är 2 år med option att förlänga i ytterligare 1 + 1 år.
Avropsanmälan
Titta i fliken Är jag berättigad nedan om din organisation finns bland de avropsberättigade i ramavtalet. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i kommunen, regionen eller det kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, kontakta oss på telefonnummer 08 525 029 96 eller mejla oss.
Ramavtalets omfattning
Ramavtalet har en omfattning som sträcker sig från lättare förband till injektionsmaterial och instrument anpassade för exempelvis äldreomsorg, hemsjukvård, förskola/skola och regioner.
I ramavtalet ingår också kostnadsfri vägledning och utbildning kopplad till de produkter som omfattas av ramavtalet.
Upphandlingen är indelad i två avtalsområden och OneMed är ensam leverantör för båda områdena.
Förbandsmaterial och sårvård – A
Exempel:
- Förband
- Kompresser
- Häftor
- Tejp
- Bindor
- Bandage
- Fixering
- Plåster
- Sårtvätt
- Första hjälpen-tavlor
Hälso- och sjukvårdsmaterial – B
Exempel:
- Handskar
- Skyddsutrustning
- Desinfektionsmedel
- Personliga hygienprodukter
- Injektions- och infusionsmaterial
- Provtagningsmaterial
- Riskavfallskärl
- Instrument
- Inkontinensprodukter
- Medicinska förbrukningsartiklar
Vägledning
I avropsvägledningen finns samlad information om hur ramavtalet kan användas och i bilagan ”krav på varorna och utförandevillkor” finns alla krav som ställdes i upphandlingen, du hittar dokumenten under fliken Stöddokument.
Under fliken Leverantörer hittar du de fullständiga ramavtalsvillkoren, samtliga avtalshandlingar och uppgifter om leverantören.
Avropa och beställ steg för steg
Får jag använda ramavtalet?
Titta i fliken Är jag berättigad om din organisation finns bland de avropsberättigade. Kontrollera även med upphandlingsansvarig i den kommun/region/kommunala bolag du tillhör att avropsanmälan är gjord på ramavtalet. Vet du inte vem du ska kontakta, vänd dig till Adda Inköpscentral på telefon: 08-525 029 96 eller e-post: inkopscentralen@adda.se.
Titta i stöddokumenten
Använd stöddokumenten under fliken Stöddokument som vägledning vid ditt avrop.
Kontakta leverantören
Titta under fliken Leverantörer. Där hittar du kontaktuppgifter både till den som tar emot löpande beställningar och den som är avtalsansvarig.
Stöddokument
Bilagor
- Avropsvägledning ( word-dokument, 24 kB, nytt fönster)
- Krav på varorna och utförandevillkor ( pdf-dokument, 368 kB, nytt fönster)
- Prisbilaga 03 OneMed Sverige AB (20220225) ( excel-dokument, 1,1 MB, nytt fönster)
- Prisjustering 20220601 OneMed ( excel-dokument, 915 kB, nytt fönster)
- 220225_OneMed_kundbrev_Ukraina ( pdf-dokument, 106 kB, nytt fönster)
Leverantörer
Är jag berättigad
Avropsberättigade kunder
Vilka som har rätt att använda ett ramavtal bestäms redan i upphandlingsfasen för respektive ramavtal. Se vilka som är avropsberättigade i ramavtalsbilagan Avropsberättigade parter som är publicerad i Tendsign.
Du kan även använda sökfunktionen som hjälp för att se om du kan använda ramavtalet.
Historik och viktiga händelser
Kompletterande sortiment
Här finns en lista över självtester och snabbtester för provtagning av covid-19: Kompletterande sortiment ramavtal Hälso- och sjukvård 2018.pdf (93 kB, nytt fönster)
8 april 2021
Under coronapandemin har det funnits möjlighet att beställa produkter som det varit brist på genom avtalet Bristvaror till kommunala vård- och omsorgsverksamheter. Beställningar har kunnat ske på ett förenklat sätt genom en särskild webbutik. Detta avtal upphör den 12 april.
Det är fortfarande att vara möjligt att beställa produkter som det varit brist på, men nu via Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018. Vår leverantör OneMed har god tillgång på alla produkter.
Webbutiken omfattar hand- och ytdesinfektion, förkläde med lång och kort ärm, latex-, nitril-, och vinylhandskar, munskydd och visir. För att fortsätta använda webbutiken efter 12 april måste därför din organisation vara avropsberättigad enligt Hälso- och sjukvårdsmaterial 2018.