Utbildningar

Grundutbildning i tjänstedesign

Användarcentrerad innovation är en central del i offentliga organisationers strävan att öka värdet för dem vi är till för och samtidigt öka innovationskraften i organisationen. Men hur gör man? Den här utbildningen vänder sig till dig i offentlig sektor som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov.

Antal tillfällen
7 st
Nivå
Grundkurs
Pris
12 500 kr ex. moms

Välj tid och plats och anmäl Stäng

23 Mars

Lediga platser:
5 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00
20 April

Lediga platser:
12 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00
11 Maj

Lediga platser:
20 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00
06 September

Lediga platser:
18 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00
19 Oktober

Lediga platser:
20 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00
15 November

Lediga platser:
20 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00
07 December

Lediga platser:
20 platser kvar
Tid:
08:00 - 17:00

• Omfattning: 2 heldagar + 5-6 h självstudier

• Plats: Kursen genomförs digitalt i verktyget Zoom.

• Målgrupp: Anställda i offentlig sektor. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.

• Kostnad: 12 500 kronor exklusive moms. Digitalt kursmaterial ingår.

Datum 2022

23-24 mars
20-21 april
11-12 maj
6-7 september
19-20 oktober
15-16 november
7-8 december

För vem?

Vår grundkurs vänder sig till dig som är anställd i offentlig sektor och som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.

Tips från tidigare deltagare: ”kroka arm och gå kursen med en kollega, så kan ni stötta och lära av varandra i ert fortsatta arbete på hemmaplan!”

Kursmål

Efter avslutad utbildning har du en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika verktyg. Alla deltagare tilldelas ett diplom efter avslutad kurs.

Om kursen

Kursen består av två delar - en självstudiedel och två lärarledda dagar. Under självstudiedelen skapar du förståelse för vad tjänstedesign är och hur angreppsättet kan användas. Under de lärarledda dagarna testar, och utforskar du, tillsammans med övriga kursdeltagare verktyg som är vanliga inom tjänstedesign. Under kursen arbetar du i grupper med ett fiktivt uppdrag.

Utbildningen är praktisk och fokus ligger på att lära genom att göra.

Tidsåtgång

Självstudiematerialet och hemläxan skickas till dig två veckor innan de lärarledda kursdagarna och du behöver avsätta ca. 5-6 timmar för att utföra uppgifterna. Materialet består av filmer, texter och du kommer behöva reflektera, svara på frågor samt testa två verktyg på egen hand.

De lärarledda kursdagarna är heldagar, kl. 9-17. Under dagarna varvas presentationer med övningar i smågrupper och reflektioner i helgrupp. Då kursen bygger på samarbete i grupp förväntas du delta aktivt och vara närvarande under hela dagarna.

Kursledare

Representanter från SKR, sektionen för verksamhetsutveckling och styrning.

Kölista

Om alla ordinarie platser är uppbokade går det att skriva upp sig på kölista för det aktuella kursdatumet. Skicka ett mejl till kursadmin@adda.se och ange vilket kursdatum du vill ställa dig på kö till.

Om digital mognad och tjänstedesign

För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för.

Om SKR:s arbete inom innovationsområdet

SKR arbetar med olika initiativ för att stärka välfärdens innovationsförmåga. I korthet definierar SKR innovation som något nytt som är nyttigt och blir nyttiggjort. Några av de initiativ SKR driver eller deltar i är:

• Innovationsguiden

• Innovationstestet

• Innovationsveckan

• Inspirera och dela

• Samskapa och involvera

• Innovationsförmåga

Inom flera delar av innovationsområdet samarbetar SKR med Adda Kompetens - ett bolag inom SKR. Adda har ansvaret för att ta hand om löpande koordinering och vidareutveckling av medlemserbjudandet. I dagsläget ansvarar Adda Kompetens koordinering och vidareutveckling av digital mognad och delar av Innovationsguiden.

Innovationsguidens sex steg

I denna kurs utgår vi ifrån Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess.

Läs mer på innovationsguiden.se

Kontaktperson vid frågor:

Linn Isacson

Linn Isacson

Produktkoordinator, Adda Kompetens
Tel:
08 709 59 92
Mobil:
072 720 29 72
Skicka e-post

Tipsa en vän