Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Utbildningar

Grundutbildning i tjänstedesign (fysisk)

Användarcentrerad innovation är en central del i offentliga organisationers strävan att öka värdet för dem vi är till för och samtidigt öka innovationskraften i organisationen. Men hur gör man?  Den här utbildningen vänder sig till dig i offentlig sektor som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov. 

Antal tillfällen
2 st
Nivå
Grundkurs
Pris
14 000 kr ex. moms
Relaterad aktivitet
Grundutbildning i tjänstedesign (digital)
22 Mars 2 dagar

Lediga platser:
14 platser kvar
Tid:
09:00 - 17:00
24 Maj 2 dagar

Lediga platser:
20 platser kvar
Tid:
09:00 - 17:00

• Omfattning: 2 heldagar, 09.00-17.00 (morgonkaffe serveras från kl.08.00)

• Plats: Stockholm, Saturnus konferens, Hornsgatan 15.

• Målgrupp: Anställda i offentlig sektor. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.

• Kostnad: 14 000 kronor exklusive moms. Morgonkaffe med smörgås, lunch och eftermiddagsfika ingår. 

Se även vår Grundutbildning i tjänstedesign (digital)

För vem?

Vår grundkurs vänder sig till dig som är anställd i offentlig sektor och som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign.

Tips från tidigare deltagare: ”kroka arm och gå kursen med en kollega,  så kan ni stötta och lära av varandra i ert fortsatta arbete på hemmaplan!”

Kursmål

Efter avslutad utbildning har du en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika verktyg. Alla deltagare tilldelas ett diplom efter avslutad kurs.

Om kursen

Kursen varvar teori och praktik, med fokus på att lära genom att göra. Du introduceras till tjänstedesign och hur angreppsättet kan användas, samt testar och utforskar verktyg och metoder så som användarresa, observation, service safari och prototyping. Under kursdagarna arbetar du i grupp med ett fiktivt uppdrag.

Tidsåtgång

Kursdagarna är heldagar, kl. 09.00-17.00. Under dagarna varvas presentationer med övningar i smågrupper och reflektioner i helgrupp. Då kursen bygger på samarbete i grupp förväntas du delta aktivt och vara närvarande under hela dagarna.

Kursledare

Representanter från Innovationsguiden.

Anmälan & villkor

Antalet deltagare är begränsat, så vi tillämpar principen först till kvarn. 

Fram till 21 dagar innan kursstart kan du avboka din plats. Vid avbokning senare än 21 dagar innan kursstart faktureras hela beloppet. Anmälan är personlig, men du har rätt att överlåta din plats till en kollega. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälda deltagare.

Om digital mognad och tjänstedesign

För att öka din organisations digitala mognad är användarcentrering en av 26 principer offentliga organisationer behöver utveckla. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där man involverar användaren för att se till att de tjänster som tas fram fungerar och uppskattas av dem som verksamheten finns till för. 

Om SKR:s arbete inom innovationsområdet

SKR arbetar med olika initiativ för att stärka välfärdens innovationsförmåga. I korthet definierar SKR innovation som något nytt som är nyttigt och blir nyttiggjort. Några av de initiativ SKR driver eller deltar i är:

• Innovationsguiden

• Innovationstestet

• Innovationsveckan

• Inspirera och dela

• Samskapa och involvera

• Innovationsförmåga

Inom flera delar av innovationsområdet samarbetar SKR med Adda Kompetens - ett bolag inom SKR. Adda har ansvaret för att ta hand om löpande koordinering och vidareutveckling av medlemserbjudandet. I dagsläget ansvarar Adda Kompetens koordinering och vidareutveckling av digital mognad och delar av Innovationsguiden.  

Innovationsguidens sex steg

I denna kurs utgår vi ifrån Innovationsguidens sex steg - en pedagogisk modell för att ta sig an en tjänstedesignprocess.

Läs mer på innovationsguiden.se (nytt fönster)

Kontakt vid frågor

Har du frågor om kursinnehållet är du välkommen att kontakta oss på innovationsguiden@skr.se.

Frågor om anmälan hänvisas till kursadmin@adda.se