Om utbildningen
KLASSA 5.0 består idag av fyra delar: informationsklassning, handlingsplan, upphandlingskrav och riskhantering.
Informationsklassning är en metod som hjälper verksamheten att välja rätt åtgärder för att skydda dess information. Riskhantering är en process för att identifiera, analysera och vidta åtgärder för att minimera eller hantera osäkerheter och potentiella hot mot verksamhetens information.
För att förenkla kommuners och regioners genomförande av informationsklassning och riskanalys har SKR utvecklat KLASSA 5.0.
I den här utbildningen får du lära dig hur din organisation kan använda KLASSA 5.0 för att välja rätt åtgärder för att skydda sin information.
Vi kommer att gå igenom:
Introduktion till informationsklassning
- Om vikten av informationsklassning i verksamheten.
Verktyget KLASSA 5.0 – grunder och praktisk tillämpning
- KLASSA 5.0 och dess fyra huvuddelar: informationsklassning, handlingsplan, upphandlingskrav och riskhantering.
- Hur kan informationsklassning utföras av verksamhetsnära systemförvaltare, systemägare, användare och informationssäkerhetssamordnare.
- Hur kan ni skapa en handlingsplan och ställa upphandlingskrav för att stärka er informationssäkerhet.
Implementering och användningsområden
Mål
Efter utbildningen ska du ha grundläggande kunskaper om KLASSA 5.0 och verktygets olika delar, samt en förståelse för hur KLASSA 5.0 stödjer verksamhetens systematiska informationssäkerhetsarbete.
Förkunskaper
Inga förkunskaper krävs, men du behöver vara anställd inom den offentliga sektorn och i en organisation som använder sig av, eller planerar att använda sig av, KLASSA.
Samarbete med SKR
I alla våra lärarledda utbildningar inom digitalisering och innovation samarbetar vi med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för att säkerställa kvalitet och relevans för SKR:s medlemmar.