• Du är här:
  • Adda /
  • Utbildningar /
  • Tjänstedesign - grundutbildning (digital 4 träffar)

Tjänstedesign - grundutbildning (digital 4 träffar)

Hur kan tjänstedesign, också kallad användardriven innovation, hjälpa oss att leverera värdeskapande och resurseffektiva välfärds- och samhällstjänster? Det får du utforska under den här utbildningen. Efteråt har du med dig grundläggande kunskap om tjänstedesign, praktisk erfarenhet samt verktyg för att börja utveckla verksamheten utifrån era användares behov.

Bakrundsbild för sidhuvud
För vem?
För medarbetare i kommun och region som vill få praktisk erfarenhet och lärarledd handledning för att lära sig metoder för att involvera användare i utvecklingen av verksamhetens tjänster, processer och arbetssätt. Inga förkunskaper krävs, bara nyfikenhet på tjänstedesign!
Avgift
9 900 kr

Lägre pris när flera deltagare från en organisation bokar till en och samma omgång:

  • 8 900 kr per person, om ni är 2–5 personer
  • 7 900 kr per person, om ni är 6 - 12 personer
  • 6 900 kr per person, om ni är 13 eller fler

Priserna är exklusive moms.

 

Praktisk info
Lärarledd
Okänd
4 tillfällen + frivilliga pulsträffar
Distans
22 okt - 10 dec
Utbildningen hålls digitalt
09:00 - 11:00
Platser kvar
Bokningsperioden är slut
21 jan 2026
-
25 mars 2026
Utbildningen hålls digitalt
09:00 - 11:00
Platser kvar
22 apr 2026
-
03 juni 2026
Utbildningen hålls digitalt
09:00 - 11:00
Platser kvar

Varför tjänstedesign i offentlig sektor? 

Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. Vi behöver utnyttja våra resurser på ett bättre sätt och använda varje krona där den skapar mest värde. Då är det viktigt att vi förstår vad våra invånare behöver och får större insikt i deras perspektiv på våra samhällstjänster. 

Tjänstedesign är en användarcentrerad metodik, där du utgår ifrån behov hos de som berörs och involverar dem i utvecklingen av verksamheten. Du följer en tydlig process och använder beprövade metoder för att arbeta utforskande, samskapande och iterativt, tillsammans med utförare och användare. 

Genom att lära känna era användare och få insikter om deras upplevelser och behov kan du fokusera på att lösa ”rätt” problem och hitta lösningar som skapar verklig användarnytta. Du kan också få upp ögonen för saker som inte efterfrågas, som ni kan sluta göra. Eftersom tjänstedesign är en iterativ och medskapande process, där du hela tiden involverar och testar med användare och utförare, skapar du även goda förutsättningar för att idéerna ska bli verklighet och spridas. 

Tjänstedesign hjälper dig att: 

  • ta dig an komplexa frågor utan enkla svar, 
  • gå från antaganden till verkliga insikter, 
  • hitta nya lösningar och arbetssätt för att skapa mer användarnytta, 
  • fokusera på att göra rätt saker, snarare än att göra saker rätt. 
  • nyttja resurser smartare.

Om utbildningen

Vår grundutbildning ger dig en grundförståelse för hur tjänstedesignprocessen går till samt när och på vilka sätt du kan använda dig av olika metoder och verktyg. Liksom i alla våra tjänstedesignutbildningar utgår vi ifrån Innovationsguiden – SKR:s modell och stöd för tjänstedesign i offentlig sektor. 

Denna utbildning är digital och uppdelad på fyra träffar på 2 till 4 timmar. Förutom lärarledda träffar kommer du att få hemuppgifter samt erbjuds det pulsträffar där du kan få stöd och hjälp med hemuppgiften eller teoridelar som du vill reflektera runt.

Flera som gått utbildningen arbetar som:
  • Verksamhetsutvecklare
  • Projektledare
  • Innovationsledare
  • Digitaliseringsstrateger
  • Utvecklingsledare

Kursmål

Efter utbildningen ska du kunna: 

  • redogöra för Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. 
  • använda dig av vanliga tjänstedesignmetoder och verktyg med fokus på stegen Undersöka, Fokusera, Ta fram idéer och Testa idéer. 
  • redogöra för när och hur tjänstedesign kan användas för att utveckla tjänster i offentlig sektor.

Förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper krävs men du kommer att behöva använda digitala verktyg för att kunna delta i utbildningen, såsom Microsoft Teams och digitala samarbetsverktyg. Vi rekommenderar även att du har tillgång till egen dator vid utbildningstillfällena.

Upplägg

Utbildningen består av fyra lärarledda digitala träffar.
 
Under träffarna har du möjlighet att fördjupa dina kunskaper i Innovationsguidens sex steg för att jobba med tjänstedesign. Träffarna inkluderar kombinationer av praktiska övningar, gruppdiskussioner och individuella uppgifter, vilket gör det lättare att applicera lärdomarna i din verksamhet.
 
Mellan träffarna testar och utforskar du metoder och verktyg som är vanliga inom tjänstedesign och arbetar praktisk med ett fiktivt uppdrag tillsammans med övriga kursdeltagare.
 
Pulsmöten kommer även att hållas, där du kan ställa frågor och få löpande stöd från utbildningsledare och andra deltagare under hela processen.
Datum Våren 2026
Under våren 2026 erbjuder vi två omgångar. Se alla datum här nedan.
Datum höst 2025

Bokningsvillkor

Läs mer om våra bokningsvillkor.

Har du frågor?
Kontaktperson bild
Tommy Eriksson
Rådgivare
08-709 59 81
070-527 59 81
I samarbete med SKR
Den här utbildningen är framtagen i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) för att säkerställa kvalitet och relevans för välfärdens medarbetare.
Det här är tjänstedesign
play_arrow
Det här är tjänstedesign
Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06
När används tjänstedesign?

Tjänstedesign kan användas inom de flesta verksamheter inom offentlig sektor, exempelvis inom:
- Socialtjänsten
- HR-området
- Hälso- och sjukvård

Ta del av några konkreta exempel

Publicerad 2025-04-16 Uppdaterad 2025-08-13