Vardag möter teori: Utbildningen stärkte Kungsbackas förändringsledare med skarpt case på hemmaplan
En klockren kravspecifikation, planenligt införande och ett nytt system som snabbt kan sättas i förvaltning. Men förändringsarbetet tar inte slut där – tvärtom. Det vet Josefine Litfeldt, utvecklare och systemansvarig i Kungsbacka kommun, av egen erfarenhet. När hon gick pilotutbildningen för ”Förändringsledning – för effektfull implementering” fick hon med sig fler verktyg för att ännu tryggare kunna leda kommunens förändringsarbete i digitaliseringsprojekt.

Tillsammans med en kollega från Kungsbacka deltog Josefine i vårens pilotomgångar av utbildningen, som nu inför hösten finns öppen för anmälan.
– Jag har arbetat med förändringsledning länge, men har inte tidigare kopplat etablerade teorier så tydligt till det som jag gör i praktiken. Det har varit oerhört värdefullt, säger hon.
Utbildningen riktar sig till dig som leder förändringsarbete i kommun eller region – oavsett om det gäller att införa ett nytt system, förändra arbetssätt eller implementera ett initiativ inom Handslaget, som i Josefines fall.
Från insikt till verkstad
Josefine har lång erfarenhet av att implementera både system och arbetssätt, men beskriver hur utbildningen gav nya perspektiv – och satte ord på det som ofta sker intuitivt:
– Jag fick bekräftat att det jag gör faktiskt är förändringsledning. Nu kan jag också förklara varför vissa delar är avgörande för att en förändring ska hålla över tid, vilket ger mig mer tyngd än tidigare när jag pratar om det.
Att gå utbildningen tillsammans med en kollega lyfte upplevelsen ytterligare:
– Att ha en kollega som också genomför utbildningen, där vi kunde bolla tillsammans gjorde det lättare att ta till sig det som vi lärde oss. Vi kunde stämma av och testa idéer i praktiken och hjälpa varandra att se sambanden mellan kursinnehållet och vårt gemensamma arbete.
När förändringsledning möter införande
Under utbildningen varvar deltagarna träffarna med arbete på hemmaplan för att omsätta teori i praktik. Josefines case var införandet av Säker Digital Kommunikation (SDK), där Kungsbacka valde att integrera införandet i linjearbetet med fullt stöd av en liten styrgrupp, bestående av endast kanslichef och digitaliseringschef, och ett välfungerande samarbete med leverantören, som var mån om att framdriften skulle bli så smidig som möjligt:
– Vi har inte drivit SDK som ett traditionellt projekt utan byggt in det i vardagen. Det har gjort det möjligt att hålla tempot uppe och samtidigt vara nära verksamheten, förklarar Josefine.
Hon beskriver sin roll som en sorts nav – med kontaktpersoner (superanvändare) ute i förvaltningarna och nära samverkan med IT.
– Jag brukar skämta och säga att jag är en kameleont; Olika verksamheter behöver olika typer och olika mycket stöd och det gäller att möta dem där de är.
Från teori till handling – med hjälp av en rik bild
Ett av de verktyg Josefine tog med sig direkt från utbildningen var metoden att skapa en ”rik bild” av nuläget och en ”önskad bild” av det framtida läget. Det använde hon under våren vid en presentation på en digitaliseringskonferens med SDK-nätverket:
– Vi beskrev nuläget med alla våra manuella rutiner och faxar – vilket blev både tydligt och lite komiskt. Sedan visade vi den önskade bilden och kunde konkret prata om gapet. Det landade väl och blev väldigt tydligt.
Inte bara aktiviteter – utan bygga en kultur
En viktig insikt för Josefine är att förändringsledning inte bara handlar om aktiviteter – utan om kultur:
– Många chefer förstår inte alltid hur viktig kommunikation är för att en förändring ska landa. Jag ser nu tydligare hur mitt ansvar också är att förklara varför det spelar roll.
– Jag hade nyligen ett samtal med en verksamhetschef om just rädsla och hierarkier. Det är sådant som påverkar mer än vi tror, och det behöver vi prata mer om.
Josefines medskick till dig som funderar på utbildningen:
- Gå gärna tillsammans med en eller flera kollegor. Det ger mycket att tillsammans kunna testa, förankra och reflektera under utbildningens gång.
- Välj ett bra konkret case i din vardag att utgå från. Då blir lärandet direkt användbart.
- Förankra syftet med din chef, något som gör det lättare att skapa ringar på vattnet efter utbildningen.
- Avsätt tid för reflektion mellan träffarna – det räcker inte att bara dyka upp.
- Var beredd på att både ge och få. Erfarenhetsutbytet är en viktig del av utbildningen, och det blir som bäst när deltagarna både öppnar sig för att dela med sig men också lyssnar på andras reflektioner på egna lösningar.
- Se utbildningen som ett stöd i din roll, inte en lösning i sig. Det är du som skapar förändringen, men här får du bra verktyg för att lyckas.
- Kom ihåg att det blir så bra som du själv gör det!
Läs mer och anmäl dig till utbildningen här
Nominerade till Sveriges digitaliseringskommun
Kungsbacka är en av sex nominerade till Sveriges digitaliseringskommun 2025, tillsammans med Huddinge, Jönköping, Karlskoga, Nacka och Ånge. Vinnaren utses på Kvalitetsmässan i Göteborg i november.
Liknande nyheter
- "Tillit handlar i grunden om människosyn – att utgå från att de flesta vill göra ett bra jobb." 21 maj 2025
- Mölndal utbildar brett och vardagsnära: Två timmar introduktion för den som vill testa tjänstedesign 19 maj 2025
- Vad innebär det att vara en lärande organisation – och hur gör man? 16 maj 2025

Här kan du se hela vårt utbildningsutbud inom digitalisering och innovation.

Oavsett om du precis börjat utforska tjänstedesign eller om ni redan kommit igång med metoden på er arbetsplats, så finns det utbildningar hos Adda för dig. Jämför vilken utbildning som bäst passar dig och dina kollegor eller boka en uppdragsutbildning ute på plats hos er.