Innovationsguiden
Utveckla er verksamhet med hjälp av tjänstedesign.
Innovationsguiden erbjuder stöd till offentliga verksamheter som vill ta fram innovativa lösningar tillsammans med sina användare.
Metoderna bygger på tjänstedesign och användardriven innovation. Tjänstedesign är en utvecklingsprocess där ni utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper er att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. Den skapar även goda förutsättningar för att idéer ska bli verklighet och spridas.
Innovationsguidens erbjudande
Grundutbildning i tjänstedesign
Användarcentrerad innovation är en central del i offentliga organisationers strävan att öka värdet för dem vi är till för och samtidigt öka innovationskraften i organisationen. Men hur gör man? Den här utbildningen vänder sig till dig i offentlig sektor som vill lära dig mer om tjänstedesign och hur det går till när man utvecklar tjänster med utgångspunkt i användarens behov.
Grundutbildning i tjänstedesign (digital)
Grundutbildning i tjänstedesign (fysisk)
Kommande - Introduktion till tjänstedesign (on demand)
Denna kommande on demand-utbildning tas fram som ett alternativ till våra lärarledda tvådagarsutbildningar. Målet är att deltagaren ska få så mycket kunskap på fötterna som det bara går utan att behöva boka och gå en grupputbildning.
Läs mer här och testa ett smakprov
Utbilda i tjänstedesign
Den här utbildningen riktar sig till dig som arbetar i offentlig sektor som har erfarenhet av att jobba med tjänstedesign, som nu vill lära ut till andra. Under kursen får du kunskap och verktyg för att börja hålla SKR:s grundutbildning i tjänstedesign i egen regi.
Metodstöd på Innovationsguiden
På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att gå igenom en utvecklingsprocess och jobba med tjänstedesign på egen hand.
Metodstöd på innovationsguiden.se
Nätverket för användardriven innovation
SKR driver genom Innovationsguiden ett nätverk för dig som vill lära dig mer om hur användardriven innovation kan användas för att utveckla offentlig sektor och ta sig an välfärdens utmaningar.
Coachning och uppdragsutbildningar
I mån av tid kan vi erbjuda coachning. Det kan till exempel handla om att du ska leda ett tjänstedesignprojekt eller sprida arbetssättet i din organisation och är i behov av rådgivning inför eller under resans gång. När det gäller utbildningar hänvisar vi i första hand till vårt ordinarie kursutbud, men ibland har vi också möjlighet att hålla utbildningar på uppdrag ute hos enskilda organisationer.
Förfrågningar om coachning eller uppdragsutbildningar skickas till innovationsguiden@skr.se

Innovationsguidens sex steg
På Innovationsguidens hemsida finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign på egen hand utifrån sex steg.
Anmäl dig till vår intresselista
Få information om kommande erbjudanden och lanseringar, var med i en referensgrupp eller testa kommande utbildningar.
Kontakta oss
Vi som jobbar med Innovationsguiden finns på både SKR och Adda. Du når oss enklast genom vår gemensamma mejladress: innovationsguiden@skr.se
Vi finns på LinkedIn
Följ Innovationsguiden på Linkedin för nyheter, inspiration och tips!
Vidareutveckling av Innovationsguiden
Sedan januari 2022 samarbetar Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) med Adda Kompetens kring Innovationsguiden. SKR är fortsatt är huvudman, men löpande administration och förvaltning sköts av Adda Kompetens. Genom samarbetet vill SKR skala upp arbetet med Innovationsguiden, bli mindre sårbara och på sikt erbjuda flera utbildningsalternativ.
Vidareutveckling av medlemserbjudandet görs i samverkan mellan SKR, Adda Kompetens och våra medlemmar och användare.