Återtag av IT-produkter 2025
Syftet med upphandlingen är att erbjuda en helhetslösning för återtag och hantering av IT-utrustning. Fokus är hållbarhet och informationssäkerhet, samt att få ekonomisk kompensation för den återtagna IT-hårdvaran.

Upphandlingens omfattning
Upphandlingen omfattar tjänster för återtag av IT-utrustning, med tillhörande hantering så som radering, bedömning av utrustningens skick och rekonditionering, återanvändning och återvinning. Det kan exempelvis röra sig om datorer, skärmar, surfplattor, mobiltelefoner och annan IT-relaterad utrustning. Tjänsten innefattar även logistiklösningar samt rapportering.
Upphandlingen omfattar inte inköp av ny eller gammal IT-utrustning, eller leasingtjänster kopplade till området. Fokus ligger på hantering av gammal eller överflödig IT-utrustning.
Varför upphandlar vi Återtag av IT-produkter?
Upphandlingen ska bidra till en mer cirkulär och hållbar hantering av IT-utrustning i hela landet. Vi upphandlar tjänsten för att ge er en möjlighet att på ett tryggt, säkert och miljömässigt ansvarsfullt sätt ta hand om era IT-utrustningar när den inte längre används.
Upphandlingen ska underlätta att göra hållbara val som gynnar både klimat och ekonomi. Tjänsten ger er bättre förutsättningar att avyttra, sälja vidare eller återvinna IT-utrustning – samtidigt som informationssäkerhet och spårbarhet säkerställs. Upphandlingen möjliggör också för er att följa upp ekonomiska och miljömässiga besparingar.
Vi förvaltar och följer upp ramavtalet löpande tillsammans med ramavtalsleverantörerna, vilket ger trygghet i leveransen och stöd i avtalsuppföljning.
Hållbarhet i upphandlingen
Genom att möjliggöra återanvändning av IT-utrustning minskar behovet av nyproduktion och därmed miljöbelastning som uppstår vid tillverkning av ny elektronik.
Upphandlingen ser över både miljömässiga och sociala aspekter, såsom:
- Krav på säker och spårbar radering av data.
- Rutiner för rekonditionering och återbruk.
- Effektiv logistik för minskad klimatpåverkan.
- Möjligheter att använda begagnade reservdelar vid reparationer.
- Arbetsrättsliga krav såsom kollektivavtal eller likvärdiga villkor.
Upphandlingen främjar en cirkulär ekonomi, reducerar elektronikavfall och bidrar till ökad livslängd på IT-produkter, vilket i sin tur innebär ekonomiska besparingar för den offentliga sektorn.
