Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

IT-TJÄNSTER

Återtag av IT-produkter 2025

Syftet med upphandlingen är att erbjuda en helhetslösning för återtag och hantering av IT-utrustning. Fokus är hållbarhet och informationssäkerhet, samt att få ekonomisk kompensation för den återtagna IT-hårdvaran.

Status: Förstudie Marknadsanalys, kundbehov, kravfångst, framtagning av upphandlingsdokument
Planerad avtalsstart: 2026-01-31

Upphandlingens omfattning

Upphandlingen omfattar tjänster för återtag av IT-utrustning, med tillhörande hantering så som radering, bedömning av utrustningens skick och rekonditionering, återanvändning och återvinning. Det kan exempelvis röra sig om datorer, skärmar, surfplattor, mobiltelefoner och annan IT-relaterad utrustning. Tjänsten innefattar även logistiklösningar samt rapportering.

Upphandlingen omfattar inte inköp av ny eller gammal IT-utrustning, eller leasingtjänster kopplade till området. Fokus ligger på hantering av gammal eller överflödig IT-utrustning.

Varför upphandlar vi Återtag av IT-produkter?

Upphandlingen ska bidra till en mer cirkulär och hållbar hantering av IT-utrustning i hela landet. Vi upphandlar tjänsten för att ge er en möjlighet att på ett tryggt, säkert och miljömässigt ansvarsfullt sätt ta hand om era IT-utrustningar när den inte längre används.

Upphandlingen ska underlätta att göra hållbara val som gynnar både klimat och ekonomi. Tjänsten ger er bättre förutsättningar att avyttra, sälja vidare eller återvinna IT-utrustning – samtidigt som informationssäkerhet och spårbarhet säkerställs. Upphandlingen möjliggör också för er att följa upp ekonomiska och miljömässiga besparingar.

Vi förvaltar och följer upp ramavtalet löpande tillsammans med ramavtalsleverantörerna, vilket ger trygghet i leveransen och stöd i avtalsuppföljning.

Hållbarhet i upphandlingen

Genom att möjliggöra återanvändning av IT-utrustning minskar behovet av nyproduktion och därmed miljöbelastning som uppstår vid tillverkning av ny elektronik.

Upphandlingen ser över både miljömässiga och sociala aspekter, såsom:

  • Krav på säker och spårbar radering av data.
  • Rutiner för rekonditionering och återbruk.
  • Effektiv logistik för minskad klimatpåverkan.
  • Möjligheter att använda begagnade reservdelar vid reparationer.
  • Arbetsrättsliga krav såsom kollektivavtal eller likvärdiga villkor.

Upphandlingen främjar en cirkulär ekonomi, reducerar elektronikavfall och bidrar till ökad livslängd på IT-produkter, vilket i sin tur innebär ekonomiska besparingar för den offentliga sektorn.

Kontakt person bild
Marcus Juthage
Upphandlare
Adda Inköpscentral
0317016694
072 998 11 66