Laddningspunkter 2023

Laddningspunkter 2023

Målet är att Laddningspunkter DIS ska innehålla ett utbud av laddningspunkter med kringliggande tjänster som kan tillgodose de flesta behoven, från normalladdning till supersnabbladdning. Upphandlingarna görs via dynamiskt inköpssystem, DIS.

Avtalsperiod:

Bild

Sommaruppehåll för det individuella upphandlingsstödet inom DIS Laddningspunkter 2023. 

Sista dag för att genomföra ett startmöte inför upphandling är den 27 juni. Därefter tar vi sommaruppehåll, och öppnar återigen upp för startmöten från och med den 7 augusti.  

Observera att inga upphandlingar annonseras under sommaruppehållet. 

Om Laddningspunkter DIS

När användningen av elbilar ökar i landet, ökar också behovet av laddningspunkter till elbilar och laddhybrider. Laddningspunkter DIS ska hjälpa er i ambitionen att bidra till en bättre miljö i offentlig sektor och att genomföra målen i Agenda 2030, där utsläppen ska minska med 70 procent jämfört med 2010. I det ny DIS:et ingår även entreprenad för installation av laddningspunkterna.

Laddningspunkter DIS omfattar följande kategorier:

  • Kategori 1 – AC helhetslösning

En helhetslösning eller delar av en helhetslösning, dvs. allt som rör AC-laddning, normalladdning. Exempelvis entreprenad med grävning och/eller el-installationer, projektledare, montering av laddningspunkter, drift, energilagring, underhåll, betallösning och uppföljning. I denna kategori ingår hårdvara samt alla relevanta tjänster som är kopplade till laddningspunkten.

  • Kategori 2 – DC helhetslösning

En helhetslösning eller delar av en helhetslösning, dvs. allt som rör DC-laddning, snabbladdning. Exempelvis entreprenad med grävning och/eller el-installationer, projektledare, montering av laddningspunkter, drift, energilagring, underhåll, betallösning och uppföljning. I denna kategori ingår hårdvara samt alla relevanta tjänster som är kopplade till laddningspunkten.

  • Kategori 3 – AC och DC helhetslösning

En helhetslösning eller delar av en helhetslösning, dvs. allt som rör AC- och DC-laddning. Exempelvis entreprenad med grävning och/eller el-installationer, projektledare, montering av laddningspunkter, drift, energilagring, underhåll, betallösning och uppföljning. I denna kategori ingår hårdvara samt alla relevanta tjänster som är kopplade till laddningspunkten.

  • Kategori 4 – Tjänster

I denna kategori är det möjligt att enbart upphandla tjänster kopplade till laddningspunkten. En tjänst kan exempelvis avse drift, underhåll, identifiering av vem som laddar, betallösning, lastbalansering, service och kundsupport.

  • Kategori 5 - Hårdvara AC- och/eller DC-laddare

Denna kategori ger dig möjlighet att upphandla enbart hårdvara AC- och/eller DC-laddare.

  • Kategori 6 - Energilagring

Här finns möjligheten att upphandla energilagring kopplade till laddningsinfrastruktur.

Genomföra en upphandling

Ett dynamiskt inköpssystem, DIS är en elektronisk upphandlingsmetod som liknar både förnyad konkurrensutsättning och selektivt förfarande. Till skillnad från vanliga ramavtal är DIS öppet för alla leverantörer som uppfyller urvalskriterierna under hela giltighetstiden, vilket innebär att nya leverantörer kan ansluta när som helst. Vissa kallar DIS ett öppet ramavtal. Såväl beställare som leverantör kan ansluta när som helst.

Läs mer om dynamiskt inköpssystem, DIS

En specifik upphandling i detta DIS omfattar nedanstående steg:

  1. Beställaren mejlar dis@adda.se alternativt bokar ett möte direkt för genomgång här;
    Mötesbokning Laddningspunkter 2023
  2. Adda skickar ut aktuella mallar för genomförande av upphandling till
    Beställaren.
  3. Beställaren fyller i mallar utifrån sitt behov och mailar tillbaka underlaget till
    Adda. Adda kontrollerar underlaget och bokar eventuellt in möte med
    beställare för justeringar om så behövs.
  4. Färdigt underlag godkänns av Beställaren och fullmakt för genomförande av
    upphandling signeras av Beställaren. Mall för fullmakt skickas ut av Adda.
  5. Adda publicerar därefter upphandlingsdokumenten elektroniskt (via
    TendSign).
  6. Adda öppnar och utvärderar inkomna anbud tillsammans med Beställaren.
  7. Adda tar fram tilldelningsbeslut som Beställare signerar via Visma Addo.
  8. Adda skickar Tilldelningsbeslut till vinnande anbudsgivare.
  9. Kontrakt tecknas mellan Beställare och Leverantör.

Stöddokument

Här hittar du avropsvägledning, mallar och andra dokument som stöd vid avrop.

Upphandla på Laddningspunkter DIS

Här hittar du information för hur du genomför en upphandling på DIS:et.

Kvalificerade leverantörer

DIS är öppet för samtliga leverantörer som uppfyller kvalificeringskraven enligt ESPD. Det innebär krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet. Ansökningar sker löpande under hela giltighetstiden. Kvalificerade leverantörer redovisas under fliken.

Nyttor

Enkelhet

Genom DIS:et får ni stöd både inför och under hela upphandlingsprocessen. Samtliga leverantörer uppfyller kvalificeringskrav enligt ESPD och krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet.

Frågor och svar om Laddningspunkter DIS

Frågor om DIS:et?

Vill du veta mer om DIS:et, marknadsläget, eller önskar rådgivning inför upphandlingen? Kontakta gärna oss, så hjälper vi dig!

Boka ett möte med vår Inköpare

Nu kan du som beställare även boka ett möte direkt med vår Inköpare som hjälper dig att komma igång med er upphandling av laddningspunkter.

Boka ditt möte här

För dig som vill bli leverantör

Leverantörskontroll med anledning av sanktioner mot Ryssland

Ramavtalet kontrollerat i april 2024.
Läs mer om vad kontrollen innebär här.

Publicerad 2024-02-12 Uppdaterad 2025-05-26