Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Dynamiskt inköpssystem - DIS

DIS är en elektronisk metod för upphandling. Metoden har likheter både med förnyad konkurrensutsättning och vanliga upphandlingar enligt selektivt förfarande. 

Dock finns det en stor skillnad mot vanligt ramavtal: systemet är öppet för alla leverantörer som uppfyller urvalskriterierna under hela giltighetstiden. Leverantörsantalet får därmed inte begränsas. Vissa kallar DIS ett öppet ramavtal. Såväl beställare som leverantör kan ansluta när som helst. Det flexibla systemet ger även mindre, lokala leverantörer större möjlighet att konkurrera.

Skillnader mellan DIS och ramavtal:

DIS

  • Öppet för nya leverantörer under hela giltighetstiden
  • Antal leverantörer får inte begränsas
  • Upphandlingsförfarandet är styrt
  • Giltighetstiden är inte begränsad enligt lag
  • Nya avropsberättigade kunder får tillkomma under giltighetstiden
  • Avropsberättigade behöver inte anges
  • Administrativ avgift får inte tas ut av leverantörer som ansöker/deltar före/under giltighetstiden
  • Kontrakt tilldelas enligt "vanliga" tilldelningskriterier

Ramavtal

  • Stängt för nya leverantörer under ramavtalsperioden
  • Antal leverantörer begränsas
  • Olika upphandlingsförfaranden kan väljas
  • Giltighetstid maximalt fyra år enligt lag om ej särskilda skäl finns
  • Nya avropsberättigade kunder kan inte tillkomma
  • Avropsberättigade anges
  • Administrationsavgift kan tas ut av leverantörer under avtalsperioden
  • Kontrakt tilldelas genom Fördelningsnyckel/Förnyad konkurrensutsättning

Två steg till kontraktstilldelning

DIS är ett helt elektroniskt system i två steg:

  1. Systemet inrättas – kvalificering
    Systemet i drift - Löpande annonsering, kvalificering och bedömning
  2. Upphandling görs och kontrakt tecknas
Har du frågor?
Du är alltid välkommen att kontakta oss!
08 525 029 96
Relaterad information

Följ DIS:et steg för steg

Fördelar med DIS

För dig som beställare:
- Du kan precisera dina krav vid varje köp, behöver inte anmäla dig i förväg samt får tillgång till större konkurrens.
- Inköpscentralen genomför en konkurrensutsättning inom systemet mot de antagna leverantörerna.
- Du fattar tilldelningsbeslut, tecknar och blir part i kontraktet.

För dig som leverantör:
- Du behöver inte lämna ett helt anbud med produkter och priser från början.
- Ansökan till systemet sker enbart genom att lämna information om ditt företag och eventuella andra företag som ingår i anbudet.
- De specifika upphandlingarna som görs i DIS:et kan se olika ut från gång till gång då det finns många krav som kan preciseras.
- Du konkurrerar mot samtliga leverantörer med samma mål: att leverera.