Från teori till praktik: Värdefullt utbyte mellan studenter och arbetslivet
Vi på Adda har vi en lång tradition av att välkomna studenter att göra sin LIA, lärande i arbete, hos oss. Möjligheten att bidra till studenternas utbildning samtidigt som vi får ta del av deras insikter skapar vi ett ömsesidigt utbyte som gynnar både dem och oss.
Under våren har vi haft nöjet att välkomna fyra engagerade studenter – Adrian Linder, Ellinor Sikku, Ural Tastan och Vendela Eriksson – till vårt team. Deras LIA-period har nu kommit till sitt slut och vi har pratat med dem om deras sin tid hos oss.
Hur har din LIA varit hos Adda?
- Min tid hos Adda har varit givande och utbildande. Att arbeta nära alla kunniga kollegor och lära av deras kunskap har varit meningsfullt. De projekt och uppgifter jag har fått jobba med har breddat min förståelse för offentlig sektors utmaningar och möjligheter, berättar Vendela Eriksson.
Lärande i arbete är ett sätt för studenterna att få sätta sina teoretiska kunskaper i praktik och är ett bra tillfälle för studenterna att få insyn i yrket. Det är samtidigt en möjlighet för oss på Adda att få in nya ögon och färsk kompetens som bidrag till verksamheten.
Ural Tastan delar Vendelas intryck av sin tid:
- Min LIA har varit helt fantastisk. Jag har fått insyn i en viktig organisation inom offentliga sektorn. Jag har dessutom fått lära känna massor av trevliga människor.
Vad har varit det roligaste under din LIA?
- Jag håller med Vendela och Ural. Det har varit roligt att lära känna alla på Adda, de besitter stor yrkeskunskap som de gärna delar med sig av. Jag har fått med mig praktisk erfarenhet som kompletterar det jag lärt mig under utbildningen, fortsätter Adrian Linder.
Alla är överens om att möjligheten att få jobba med kollegor i branschen och att få använda sin teoretiska kunskap i praktiken är det som givit dem mest.
Ellinor Sikku har även fått bidra med sina kunskaper som tidigare kund till Adda. Hon har från sin anställning, på en kommun ansluten till Stockholms inköpscentral (STIC), varit i kontakt med Adda Inköpscentral.
- Det har därför varit extra roligt att få en inblick i hur Adda arbetar och jag har fått en större förståelse för hur processen ser ut för specifikt STIC upphandlingar, berättar Ellinor.
Vad tar du med dig från din LIA?
- Hur Adda jobbar internt, hur de alltid jobbar som ett team och alla interna informationsmöten som de har haft. Jag kommer också ta med mig hur brett de jobbar för att stötta offentliga sektorn, berättar Ural.
Jag har fått lära mig så mycket av henne och hon har verkligen tagit sig tid att svara på mina frågor och agerat bollplank.
Alla studenter ses som en anställd hos oss under sin LIA och deltar i internutbildningar, interna möten, konferenser och i vårt viktiga arbete för våra kunder.
- Tiden på Adda har varit utmanande och lärorik. Det har varit givande att få se hur en inköpscentral fungerar. Det tog någon vecka att komma in i arbetet, men min handledare Hannele Söderholm har varit fantastisk. Jag har fått lära mig så mycket av henne och hon har verkligen tagit sig tid att svara på mina frågor och agerat bollplank, säger Ellinor.
Hos oss på Adda får alla nyanställda en handledare som presenterar företaget, arbetsuppgifter och är en hjälpande hand första tiden. Våra fyra studenter har även de haft handledare under sina veckor hos oss. Upphandlare Christina Irlén och affärsutvecklare Hannele Söderholm har varit handledare till Ural, Vendela och Ellinor.
Vad tar ni med er efter att varit handledare?
- Det har varit ett lärorikt nöje att vara handledare för Ural. Hans nyfikenhet och glädje i att lära sig nya saker har varit inspirerande för mig. Ural är hjälpsam, generös och delar med sig av sin omfattande kunskap från tidigare arbeten, vilket bidrar mycket till oss på Adda, berättar Christina Irlén.
Att vara handledare är givande eftersom det låter en se sitt arbete genom andras ögon och på så sätt kunna identifiera förbättringsområden.
- Som handledare har jag ett ansvar att ge de bästa förutsättningarna för att studenterna ska lära sig så mycket som möjligt. De ska dels få möjligheten att testa skolbänkens teorier i verkligheten men också utmanas i tanken. Med lyhördhet önskar jag att de också vågar utmana oss som organisation och det vi tar för givet. Vendela och Ellinor har inte bara utmanat oss på bästa tänkbara sätt, de har också bidragit i det dagliga arbetet och satt ett avtryck i det framtida arbetet, säger Hannele Söderholm.
Om ni, oavsett student eller handledare, får skicka med något till andra som ska göra sin LIA - vad skulle det vara?
- Ett tips till framtida LIA-sökare är att vara nyfiken, våga ta initiativ och arbeta självständigt. Inse att deras tidigare erfarenheter också är en stor tillgång, säger Christina Irlén.
- Till andra LIA-studenter skulle jag vilja säga att det är viktigt att vara proaktiv och engagerad. Det är svårt i början men försök att med hjälp av din handledare välja en konkret fokuspunkt. Ta varje chans att lära från de du arbetar med och tveka inte att ställa frågor. Att vara nyfiken och öppen för lärande kommer att berika din LIA-upplevelse avsevärt avslutar Vendela Eriksson.
Vi på Adda är otroligt glada över att haft Adrian, Ellinor, Ural och Vendela hos oss, vi tackar för denna tiden!
Liknande nyheter
- Den hållbara och robusta upphandlingen som verktyg för samhällets transformation 27 september 2024
- Från utredningar till handlingskraft 23 september 2024
- Malin de Verdier blir ny vd för Adda 17 september 2024
LIA är förkortning för lärande i arbete och innebär att en del av en yrkesutbildning är förlagd till en arbetsplats med syfte att lära sig i en verklig arbetsmiljö. Att genomföra en LIA är en del av alla yrkeshögskolans utbildningar.
Källa: Myndigheten för yrkeshögskolan