Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

När gamla lösningar inte längre räcker – då behövs innovation

Vad är innovation i offentlig sektor och vad kännetecknar en organisation där medarbetare vågar tänka och testa nytt? Utmaningar i kommuner och regioner går inte alltid att möta genom att bara skruva på det som vi redan har: Vi behöver också innovation – alltså helt nya lösningar, förhållningssätt och arbetssätt  – för att lösa komplexa samhällsutmaningar och problem. I nära samarbete med SKR erbjuder Adda utbildningar för ledare och medarbetare inom just innovativa metoder och arbetssätt.

innovationsledning-malin-de-verdier-palle-lundberg.jpg

Då behövs innovation

Så här brukar Addas vd Malin de Verdier exemplifiera vilka typer av utmaningar som kräver innovation och innovationskultur:

  1. Enkla frågor – här behövs inte innovation
    Tydligt problem som är enkelt att lösa med befintliga resurser. ​Vi vet redan vilken som är lösningen. Här krävs inte innovationsledning eller en innovationskultur, utan det handlar om att på ett effektivt sätt "göra som vi alltid har gjort".
    Exempel: En organisation behöver inte uppfinna ett nytt sätt att betala fakturor om det redan finns ett fungerande system för det.

  2. Komplicerade frågor – här kan innovation behövas, men ofta i kombination med expertis
    Innovationsledning kan användas för att utforska och anpassa tidigare lösningar till en ny kontext. Här är kultur viktig för att uppmuntra lärande, samarbete och uthållighet.
    Exempel: Implementering av ett AI-stöd i socialtjänsten kräver både teknisk expertis och nytänkande kring arbetssätt.

  3. Komplexa frågor – här är innovation och innovationskultur avgörande
    Frågan är öppen, svaret är okänt och lösningen måste utforskas tillsammans. Det är här innovationsledning kommer till sin rätt: Genom att strukturera en process för samskapande, experimenterande och lärande. En tillåtande innovationskultur krävs för att våga prova nytt, misslyckas och lära.
    Exempel: Hur skapar vi ökad trygghet i ett bostadsområde? Det finns inga givna svar – det kräver involvering av boende, olika aktörer och ett utforskande förhållningssätt.

Innovation i vardagen

Men vad kan sägas mer om innovation i offentlig sektors vardag? Det handlar ofta om att utgå från ett verkligt behov, ifrågasätta det invanda och testa nya lösningar – gärna tillsammans med andra.

Palle Lundberg, vd för SKR, berättar i filmen här nedanför mer om byggstenarna för att lyckas med innovationsledning:

  • Enkel och tydlig struktur – så att du vet hur du kommer igång.
  • Tillåtande kultur – där det är okej att prova och ibland misslyckas.
  • Förmågor – som går att träna upp.
Kontakt person bild
Jenny Johansson
Nationell utvecklingsledare
08 709 55 63
072 994 61 67
Kontakt person bild
Richard Berge Sundwall
Tjänstedesigner och utbildningsledare
08-7095579
072-1761944