Tjänstedesign: Utveckla tillsammans med användarna
Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. För att lyckas krävs det att vi förstår vad våra invånare behöver och att vi använder dessa insikter i vårt innovationsarbete.
På uppdrag av vår ägare SKR stöttar Adda offentlig sektor inom tjänstedesign genom utbildningar, forum och coachning.
Tjänstedesign, också kallat användardriven innovation, är en utvecklingsprocess där vi utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper oss att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas.
Forum för användardriven innovation
På uppdrag av SKR driver vi ett forum för dig som löpande vill utvecklas inom användardriven innovation. Här möter du kollegor från landets kommuner och regioner. Som medlem kan du delta i våra träffar och ta del av vårt nyhetsbrev.
Klicka här för att läsa mer om Forum för användardriven innovation
Tjänstedesign utifrån Innovationsguiden
Vi arbetar med tjänstedesign utifrån innehållet i Innovationsguiden, ett stöd som har tagits fram av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Stödet bygger på en modell i sex steg som guidar dig genom en tjänstedesignprocess. På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign, även om många föredrar att gå en utbildning innan de börjar använda materialet på egen hand,

Oavsett om du precis börjat utforska tjänstedesign eller om ni redan kommit igång med metoden på er arbetsplats, så finns det utbildningar hos Adda för dig. Jämför vilken utbildning som bäst passar dig och dina kollegor eller boka en uppdragsutbildning ute på plats hos er.

Tjänstedesign kan användas inom de flesta verksamheter inom offentlig sektor, exempelvis inom:
- Socialtjänsten
- HR-området
- Hälso- och sjukvård