Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Tjänstedesign: Utveckla tillsammans med användarna

Offentlig sektor står inför utmaningar som kräver nya arbetssätt och lösningar. För att lyckas krävs det att vi förstår vad våra invånare behöver och att vi använder dessa insikter i vårt innovationsarbete.

På uppdrag av vår ägare SKR stöttar Adda offentlig sektor inom tjänstedesign genom utbildningar, forum och coachning.

Tjänstedesign, också kallat användardriven innovation, är en utvecklingsprocess där vi utgår från användarens behov och tar fram lösningar tillsammans med användare och utförare. Processen hjälper oss att fokusera på att lösa ”rätt” problem och sluta göra det som inte efterfrågas. 

Hitta utbildningen som passar dig

På Adda har vi lång erfarenhet från utbildningar i tjänstedesign för en lång rad olika verksamheter inom kommun och region. Vi driver även ett forum där tidigare deltagare fortsätter lärandet tillsammans med oss långt efter avslutad utbildning.

Forum för användardriven innovation

På uppdrag av SKR driver vi ett forum för dig som löpande vill utvecklas inom användardriven innovation. Här möter du kollegor från landets kommuner och regioner. Som medlem kan du delta i våra träffar och ta del av vårt nyhetsbrev.

Klicka här för att läsa mer om Forum för användardriven innovation

Tjänstedesign utifrån Innovationsguiden

Vi arbetar med tjänstedesign utifrån innehållet i Innovationsguiden, ett stöd som har tagits fram av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Stödet bygger på en modell i sex steg som guidar dig genom en tjänstedesignprocess. På Innovationsguidens webbplats finns material och vägledning för att jobba med tjänstedesign, även om många föredrar att gå en utbildning innan de börjar använda materialet på egen hand,

Metodstöd på innovationsguiden.se

Oavsett om du precis börjat utforska tjänstedesign eller om ni redan kommit igång med metoden på er arbetsplats, så finns det utbildningar hos Adda för dig. Jämför vilken utbildning som bäst passar dig och dina kollegor eller boka en uppdragsutbildning ute på plats hos er.

Kontakt person bild
Richard Berge Sundwall
Tjänstedesigner och utbildningsledare
08-7095579
072-1761944
När används tjänstedesign?

Tjänstedesign kan användas inom de flesta verksamheter inom offentlig sektor, exempelvis inom:
- Socialtjänsten
- HR-området
- Hälso- och sjukvård

Ta del av några konkreta exempel

Det här är tjänstedesign
Längd: 4:06