Vi använder cookies

På adda.se använder vi cookies (kakor) för att underlätta och förbättra din användning på vår webbplats. Cookies är en liten textfil som lagras på din dator, mobiltelefon, surfplatta eller annan enhet när du besöker adda.se. De finns för att förbättra webbplatsen för dig, till exempel för att kunna anpassa adda.se efter dina önskemål och val. 

Vilka cookies vill du tillåta?
Inställningar för cookies

Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera, till exempel sessions-ID som vårt webbhotell är beroende av.

Låter oss samla information om ditt besök på webbplatsen — till exempel vilken webbläsare du använder och eventuella kodfel du råkat ut för — med syfte att förbättra den.

Adda

Sociala tjänster

HVB vuxna med missbruk 2024

Ramavtalet ska erbjuda HVB, hem för vård eller boende, som utför behandling eller omvårdnad av vuxna med missbruk och beroende.

Status: Förstudie Marknadsanalys, kundbehov, kravfångst, framtagning av upphandlingsdokument
Planerad avtalsstart: september 2025

HVB vuxna med missbruk 2024 ska ersätta befintligt ramavtal HVB vuxna med missbruk 2019.

Upphandlingens omfattning

Särskild urvalsdatabas finns tillgänglig för information om leverantörerna, möjlighet till jämförelse mellan innehåll, kvalitet och pris samt möjligheten att ta del av resultat av uppföljning. Utredningar och beslut om eventuella nya förutsättningar för socialtjänstens arbete inom HVB vuxna kommer bevakas under upphandlingen.

Nuvarande ramavtal ”HVB Vuxna med missbruk 2019” omfattar nedan anbudsområden, vilket också blir en trolig omfattning i upphandlingen av kommande ramavtal:

  • HVB Utredning
  • HVB Behandling
  • HVB Omvårdnad

Upphandlingen kommer inte omfatta LARO (substitutionsbehandling) och entreprenader. 

Varför upphandlar vi HVB Vuxna med missbruk 2024?

Vi upphandlar HVB för vuxna med missbruk för att vi vet att det här är ett komplext område och en administrativt tung upphandling att genomföra och avtal att förvalta. Intresset att delta i våra nationella ramavtal inom social tjänster ökar för varje upphandling vi genomför. Vi har över 10 års erfarenhet av upphandling och förvaltning av HVB för vuxna, vilket har bidragit till att vi har samlat på oss en hel del erfarenhet, både i upphandling av dessa tjänster och i våra uppföljningar.

Fokus i upphandlingen kommer bl.a. ligga på att tydliggöra HVB-hemmens innehåll och kvalitet så att placeringarna blir så enkla och pricksäkra som möjligt. Uppföljning under ramavtalstiden är ett annat viktigt fokusområden för oss och placerande kommuner ska känna sig trygga med att gedigna uppföljningar görs av samtliga ramavtalsleverantörer.

Hållbarhet och uppföljning i upphandlingen

Välfärdsbrottslighet är ett stort fokusområde generellt för oss och inte minst i våra upphandlingar av sociala tjänster. Vi har redan beaktat problematiken genom spetsigare ställda krav och uteslutningsgrunder i tidigare upphandlingar. I förstudien kommer vi utreda hur vi ska accelerera upp detta arbete och ställa ännu bättre krav och villkor för att få bort oseriösa aktörer.     

Utöver välfärdsbrottslighetsfrågan kommer vi i upphandlingen ta hänsyn till flera sociala hållbarhetaspekter såsom tillgänglighet och arbetsmiljöfrågor. Sociala och miljömässiga hållbarhetsaspekter kommer att analyseras ytterligare under upphandlingens gång.

Gå med i vår referensgrupp

Vill du ha möjlighet att bidra med dina erfarenheter och synpunkter inom detta tjänsteområde? I så fall är du varmt välkommen att anmäla ditt intresse för att delta i vår referensgrupp. Att få in synpunkter från kunder har stor betydelse för en lyckad upphandling. 

Vi ser gärna att personer med särskilt ansvar för placeringar eller har arbetat med placeringar av vuxna deltar i detta arbete. Frågor som tas upp och diskuteras i referensgruppen är bl.a. vilka behov som finns, vad som kan förbättras till kommande ramavtal och vilka krav som ska ställas. Referensgruppsarbetet är en förutsättning för att ramavtalet ska bli bra och tillgodose behovet hos er kommuner.

Anmäl dig här.

Tidplan för upphandlingen

Vi beräknar att annonsera upphandlingen under det fjärde kvartalet 2024 och avser att ha ett färdigt ramavtal i samband med att nuvarande ramavtal löper ut i september 2025.

Kontakt person bild

Fazile Giuney

T.f Kategoriansvarig och avtalsansvarig Social tjänster
Adda Inköpscentral
08 709 55 99
073 384 00 19
Prenumerera på Avtalsnytt