Avtalsinformation Fordon 2022
Här kan du läsa om tidigare händelser som skett under avtalsperioden.
Bilbranschen har fortsatta långa leveranstider
Pandemi och krig har lett till komponentbrist och därmed långa leveranstider. Detta innebär att det finns utmaningar för leverantörerna att hålla pris och leveranstider i sina anbud, i enlighet med vad LOU säger: Ett anbud ska vara fast och kan inte tas tillbaka av leverantör efter tilldelning.
Som upphandlande myndighet har ni rätt att avbryta och tilldela om, alternativ göra en ny FKU.
För att affärerna ändå ska kunna fortsätta är det en god idé att se över möjligheten till en prisjustering innan beställning och leverans, som vi tidigare har föreslagit (se nedan nyhet). Och att ni har regelbundna avstämningar med ÅF för att kunna säkerställa leveranstider utifrån de eventuella tidsjusteringar som kan komma att ske.
Fordonsklasser med fokus på drivmedel
I avtalet har vi lagt till drivmedelstyp på de olika fordonsklasserna. Det innebär att klassificeringen av modellerna i avtalet Fordon 2022 inte kan jämföras med klassificeringen i Fordon 2018.
Prisjusteringarna fortsätter i bilbranschen
För att minimera risken för prisökning till följd av ökade råmaterials- och transportkostnader kan en idé vara att lägga in en begränsning av hur mycket priset får höjas under kontraktstiden/leveransavtalet, i kombination med en rabatt som är fast. Detta kan du göra vid köp av fordon för omgående leverans såväl som återkommande leveranser (max 12 månader).
Ramavtalet Fordon 2022 har i sig inga begränsningar för hur ofta eller mycket prisjusteringar som kan ske från generalagenten.